In 2007 beleefde de verder weinig memorabele Amerikaanse hardrockband Guyz Nite zijn gloriemoment. De groep had bij de release van Live Free or Die Hard - de actiefilm met Bruce Willis in de hoofdrol en de vierde prent uit de reeks - een liedje geschreven waarin alle Die Hards op humoristische wijze werden samengevat, met als aanstekelijke refrein 'We're gonna die, die, die as hard as we can'. Guyz Nite had ook een videoclip gemaakt, bestaande uit scènes uit de films, en die op het internet geplaatst. Zowel het liedje als de c...

In 2007 beleefde de verder weinig memorabele Amerikaanse hardrockband Guyz Nite zijn gloriemoment. De groep had bij de release van Live Free or Die Hard - de actiefilm met Bruce Willis in de hoofdrol en de vierde prent uit de reeks - een liedje geschreven waarin alle Die Hards op humoristische wijze werden samengevat, met als aanstekelijke refrein 'We're gonna die, die, die as hard as we can'. Guyz Nite had ook een videoclip gemaakt, bestaande uit scènes uit de films, en die op het internet geplaatst. Zowel het liedje als de clip sloeg erg aan bij het grote publiek. Tót de advocaten van filmstudio Fox er lucht van kregen en met een proces dreigden vanwege inbreuk op het copyright als alles niet weggehaald werd. De mannen van Guyz Nite kregen echter steun uit onverwachte hoek: de marketingafdeling van Fox, waar men besefte dat het clipje de beste én goedkoopste reclame voor de nieuwe Die Hard-film was die ze zelf niet konden verzinnen. Je zou kunnen denken dat ook de marketingjongens bij platenmaatschappij EMI de afgelopen weken boze telefoontjes hebben gepleegd naar de advocaten van het bedrijf. Een van de meest recente webfenomenen was Newport, een hilarisch filmpje waarin twee muzikanten uit Wales de stad uit de titel bezongen, op de tonen van New York - Empire State of Mind, de song waarin Jay-Z en Alicia Keys hetzelfde deden met The Big Apple. Het clipje bij Newport op YouTube was ook een schitterende kopie van het origineel, maar dan veel minder glamoureus. Het hele werkstuk zat zo clever in elkaar dat het al snel tienduizenden keren was bekeken en er overal op het internet artikels en blogposts over verschenen. Met als gevolg dat EMI YouTube aanmaande om het filmpje weer weg te halen wegens inbreuk op het copyright. Net zoals enkele maanden geleden, toen alle bewerkte scènes uit Der Untergang waarin Hitler het heeft over pakweg de iPad of Susan Boyle, plots moesten verdwijnen, is dat een beslissing waar je moeilijk bij kunt. Het Newport-filmpje was grappig, maar niet beledigend voor het origineel, en de cover kan de verkoop van de song van Jay-Z en Alicia Keys toch enkel positief beïnvloed hebben. Bovendien zou je kunnen argumenteren dat de makers van Newport - en die van alle Der Untergang-filmpjes - niet eens inbreuk hebben gepleegd op het copyright, omdat het gaat om een parodie. Dan heb je de toestemming van de auteur niet nodig, zolang de parodie een originele creatie is en je effectief de draak steekt met het oorspronkelijke werk. Natuurlijk kun je erover discussiëren of die redenering opgaat in het geval van Newport of Der Untergang. Maar vijftien jaar na de opkomst van het internet en de bijbehorende problemen rond copyright bewijzen die gevallen dat grote bedrijven de regels rond auteursrecht nog altijd op hun strengst interpreteren. Stefaan WerbrouckHebben de marketingjongens bij EMI de afgelopen weken boze telefoontjes gepleegd naar de advocaten van het bedrijf?