ACHTERGROND

De makers van de bekende MotorStorm-offroadserie ontwikkelden Driveclub oorspronkelijk als lanceertitel voor de PS4. Technische euvels zorgden ervoor dat het spel pas sinds deze week - bijna een jaar later - klaar is om bereden te worden. Dat er met meer dan tien miljoen verkochte PS4's nu pas een stevige spelersbasis bestaat om deze op onlinecompetities gefocuste racer te bevolken, speelde ongetwijfeld ook mee bij de verschuiving van de release. In het spel richt je met vrienden een club op, waarmee ...

De makers van de bekende MotorStorm-offroadserie ontwikkelden Driveclub oorspronkelijk als lanceertitel voor de PS4. Technische euvels zorgden ervoor dat het spel pas sinds deze week - bijna een jaar later - klaar is om bereden te worden. Dat er met meer dan tien miljoen verkochte PS4's nu pas een stevige spelersbasis bestaat om deze op onlinecompetities gefocuste racer te bevolken, speelde ongetwijfeld ook mee bij de verschuiving van de release. In het spel richt je met vrienden een club op, waarmee je het tegen elkaar of tegen andere spelersteams opneemt. Je progressie kun je ook via een smartphone-app volgen. De game is opgevat als een aaneenrijging van honderden wedstrijden, in Canada, India, Noorwegen, het Verenigd Koninkrijk en Chili. Op de circuits duiken overal mini-uitdagingen op: slip zo hard mogelijk door de volgende bocht, bereik een zo hoog mogelijke snelheid over de volgende driehonderd meter, blijf zo strak mogelijk op de ideale racelijn rijden, enzovoort, naar verluidt in totaal 44.000 challenges. De makers hopen dat zo minder spelers midden in een onlinewedstrijd er de brui aan zullen geven wanneer ze te ver achterop raken. Als eerste aan de eindmeet verschijnen wordt op die manier niet het enige competitieve doel. Dit spel smeekt erom om vanuit cockpitaanzicht gespeeld te worden. Vanuit de driver's seat krijg je een onwaarschijnlijk gedetailleerd en dynamisch beeld van de omgeving. Ruitenwisserstrepen op het raam zijn zichtbaar, de ondergaande zon doet het dashboard in het glas reflecteren, zorgt bij het ingaan van bochten voor verblinding, en ga zo maar door. Het spel mixt elementen van een funracer (slippen met opgetrokken handrem) met die van een ernstige simulator (tijdig remmen in bochten, behendig sturen, strafpunten voor het afsnijden van bochten en aanrijden van tegenstanders). Driveclub ziet er zowel in als naast de wagens behoorlijk afgelikt uit, stuurt vlekkeloos en bulkt van de nevenopdrachten die de vlam in de pijp houden. Daar staat tegenover dat de artificiële intelligentie van de computergestuurde tegenstanders behoorlijk agressief is: als je net voor de finish brutaal aangereden wordt, en daardoor naast de zegen grijpt, werkt dat behoorlijk op je heupen. Dit spel is dan ook vooral bedoeld om online gereden te worden, en het is vooral bij samengestelde vriendenclubs en menselijke races dat Driveclub zijn beste kant toont. Al missen we wel de onbezonnen lol van voorloper MotorStorm. DRIVECLUB PS4 SCE GAMEPLAY *** GRAFIEK **** GELUID ** DIMITRI DEWEVER