Ambitieus waren ze al als tieners, maar vier jaar na hun Rock Rally-overwinning zijn de Compact Disk Dummies klaar om met hun debuutalbum Silver Souls ook hun volwassen smoel te tonen. ‘Live wilden we onze energie wel behouden, maar in de studio mocht het iets doordachter.’

Het regende goede raad toen Desselgemnaars Lennert (22) en Janus Coorevits (20) in 2012 triomfeerden op Humo’s Rock Rally. Achttien en zestien jaar oud waren de Compact Disk Dummies toen. ‘Na de Rock Rally voelden we dat men ons nog niet echt serieus nam’, vertelt Lennert, de oudste en meest extraverte van het broederpaar. ‘We moesten eerst bewijzen dat we blijvers waren, denk ik. We kregen het advies dat we onze tijd moesten nemen. Maar wat moet je daarmee? En wat betekent dat: je tijd nemen? Nu ja, het heeft uiteindelijk toch vier jaar geduurd voor onze debuutplaat er kwam, ze kunnen ons niet verwijten dat we hun advies niet opgevolgd hebben.’

Na de ep Mess with Us, uit 2013, en de bijbehorende hitsingle The Reeling – Lennert Coorevits: ‘Volgens Younes van The Hickey Underworld een van de beste Belgische nummers ooit’ -, is Silver Souls het langverwachte debuutalbum van de Compact Disk Dummies. Een debuut dat tegelijk aanvoelt als een overgangsplaat. De eerste vijf nummers van de plaatrefereren nog aan het levendige synthgeluid waarmee ze bekend raakten, de tweede helft – met nieuwe single Holy Love als speerpunt – laat het tempo zakken en mikt meer op het hoofd dan op de benen. Er komen zelfs blazers en een koor aan te pas.

‘Meteen na onze ep wisten we al wat de volgende stap zou zijn’, zegt Lennert. ‘Het moest losser en dynamischer worden, een combinatie van digitaal en de levendigheid van echte instrumenten. De plaat moest meer lagen bevatten. Live wilden we onze energie wel behouden, maar in de studio mocht het iets doordachter. De mensen moeten nieuwe dingen kunnen ontdekken bij een tweede of derde luisterbeurt.’ ‘Sommigen vinden dat we nu commerciëler klinken’, pikt Janus in. ‘Tja, sorry, dat is nu eenmaal de muziek zoals die in onze hoofden zit. Het experimenteren met analoge en modulaire synthesizers heeft bijgedragen aan ons nieuwe geluid. Zo heb ik meer technische mogelijkheden ontdekt, en ben ik gaan inzien dat digitale muziek niet per definitie clean hoeft te klinken. Het mag soms ruw of vals zijn. LCD Soundsystem is daar een uitstekend voorbeeld van.

DE GRAP MET NICK CAVE

De evolutie die Compact Disk Dummies doormaakte, werd mee in goede banen geleid door twee ervaren producers: Luuk Cox (Arsenal, Shameboy, Buscemi) en de Engelsman Gareth Jones, die onder anderen Depeche Mode en Nick Cave op zijn cv heeft staan. Lennert en Janus hebben niets dan lof voor de zestiger, met wie ze in Londen opnamen, in zijn Strongroom-studio. ‘Het was heel cool dat Gareth zelden uitpakte met zijn ervaring’, zegt Lennert. ‘We hebben eerst samengewerkt met een andere producer, en die deed dat wel constant. Nochtans had hij veel minder bewezen. Op een bepaald moment werkten we aan de teksten en toonde Gareth ons de cut-up-techniek: je doorbladert de kranten en knipt woorden uit die je onmiddellijk aanspreken. Dat had hij nog gedaan met Nick Cave. (lachje) En voor een bepaald nummer zochten we een guest vocal. Wij dachten eerst aan Tom Barman, maar voor de grap zei ik aan Gareth dat hij het eens aan Nick Cave moest vragen. De volgende dag kreeg ik een berichtje terug: “I asked Nick, he won’t do it.”‘

Ook hun uitstapjes naar de theaterwereld maakten van Compact Disk Dummies een volwassener band. Zo schreven Lennert en Janus in 2015 de muziek voor Pitchbull, een opvoering van theatermaker Joris Hessels waarin ze ook acteerden. Lennert: ‘Door mee te werken aan een theaterproductie zijn we ons bewuster geworden van het belang van taal. We weten nu beter onze woorden te kiezen. (lachje) Onze bindteksten zijn tegenwoordig een stuk beter.’

In het licht van zijn masteropleiding autonome vormgeving aan het KASK in Gent schrijft Lennert momenteel ook aan een eigen theaterstuk, verklapt hij. ‘Het is bijna klaar, maar door de albumrelease zal de uitvoering iets voor volgend jaar worden. Sommige artiesten beschouwen alles wat buiten de muziek valt als een last. Ik niet. Wat artistiek ingevuld kan worden, wíl ik ook artistiek invullen.’

Niet toevallig dook Lennert en niet Janus vorig jaarop in De slimste mens ter wereld en werd hij betrokken bij de proefopnames van Geubels en de idioten. Toch beweert de oudste Coorevits dat hij geen tv-carrière ambieert. Nog niet. ‘Tijdens de opnames van De slimste mens klikte het goed met die ploeg van VIER en ik ken eindredacteur Sam De Graeve, maar verder gaat dat niet. Ik had er ook geen tijd voor. Wie weet komt daar in de toekomst iets van.’

SPEELGOEDFIGUURTJES

Net zoals bij de release van hun ep Mess with Us,toen ze hun nieuwe songmateriaal voorstelden in wasserettes, hebben Janus en Lennert gekozen voor een originele locatie om het album aan te kondigen: de kinderboekenafdeling van Cook and Book in Brussel. Die speelse setting ligt in het verlengde van het artwork van het album. Daarop staan de broers afgebeeld als speelgoedfiguurtjes in een kinderkamer. Je zou hen er bijna van verdenken dat ze een boodschap willen meegeven aan de wereld.

Lennert ontkent niet. ‘Deze plaat gaat over iemand die veel vragen heeft over zijn plaats in de maatschappij, en over de eindigheid van het leven. Ik vond dat ik dat het best kon uitdrukken door onszelf af te beelden als speelgoedfiguurtjes, als producten. Op die manier proberen we ook vanaf een afstand te kijken naar onszelf als Compact Disk Dummies. We zijn allemaal dezelfde ziel, maar in een andere verpakking. ‘We’re all the same silver souls, just wrapped in different kinds of foil.’

SILVER SOULS

Uit op 6/5 via N.E.W.S.

COMPACT DISK DUMMIES

Concerteert op 11/5 in AB, Brussel en op 13/5 tijdens Gladiolen, Olen.

DOOR MATTHIAS STOCKMANS – FOTO ATHOS BUREZ

‘SOMMIGEN VINDEN DAT WE NU COMMERCIËLER KLINKEN. MAAR DAT IS NU EENMAAL DE MUZIEK DIE IN ONZE HOOFDEN ZIT.’

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content