Sluit je moeder op in de kelder (bij het beest waarin je vader is veranderd), zeg aan je jongste zus dat je oudste een ‘alien’ is en rep je vanaf 12 maart naar Brussel. Het is weer tijd voor het Festival van de Fantastische Film! Door Jo Smets

BIFFF

VAN 12 TOT 27/3 IN PASSAGE 44 EN CINEMA NOVA, BRUSSEL. TICKETS EN INFO : 02 2182735 EN WWW.BIFFF.ORGWat zou België zijn zonder het Brussels International Festival of Fantasy Film? Saaier dan het al is, dat is zeker. Want wat de selectieheren nu weer bij elkaar hebben gesprokkeld, moet de meest uiteenlopende geesten kunnen opwinden. Jammer genoeg start het festival dit jaar voor het eerst met een negatieve balans en ziet het de toekomst somber tegemoet. Geen nood, zeggen wij, dat doen alle BIFFF-films ook! Bestel dus vlug uw klonen in Italië en stuur ze van 12 tot 27 maart massaal naar die 70 fantastische films die zich even van de hoofdstad zullen meester maken. Wij stellen u hier kort en zeker niet exclusief (want er zijn nog zoveel andere films) een dodelijke XIII voor , codename: fantasy.

1. The American Astronaut

Cory McAbee, VS 01

Wat: Expressionistische low budget scifi-musical in zwart-wit, over een astronaut die pakjes levert in de ruimte, maar op café The Blueberry Pirate ontmoet die hem in een kosmisch avontuur meesleurt.

Wie: Schrijver, regisseur en hoofdacteur Cory McAbee zette voor zijn film ook de andere leden van The Billy Nayer Show in, een band die rockmuziek met absurdistisch theater combineert.

Waarom: Een cultsucces van formaat, prettig gestoord en bewust opgezet in de lijn van al het ‘slechte’ dat de SF ooit te bieden had: Ed Wood, Flash Gordon, Buck Rogers, Armand Pien.

2. Carnival Of Souls

Herk Harvey, VS 62

Wat: Macabere thriller over een jonge vrouw die na een auto-ongeval tot haar verbijstering moet vaststellen dat ze in een limbo tussen dood en leven is beland.

Wie: Herk Harvey had niet meer dan een aantal bedrijfsfilms gedraaid toen hij met Carnival Of Souls een debuut maakte dat – ofschoon nauwelijks vertoond in 30 jaar – een enorme invloed had op de zombiefilm.

Waarom: Bijzonder akelig monument van sfeerschepping, a true cult classic. De film trekt de retrospectieve ‘Long Live The Dead!’ in Cinema Nova op gang, met maar liefst 16 variaties op het motief van de levende doden.

3. Code 46

Michael Winterbottom, UK 03

Wat: Een anti-utopie op melancholische voet, over een controlepostinspecteur die verliefd wordt op een vrouw in een universum van genetische manipulatie en verwoestijning.

Wie: De hyperproductieve Winterbottom ( In This World) koppelt Tim Robbins (Mystic River) aan Samantha Morton ( Morvern Callar); een intrigerende, bewust koele combinatie.

Waarom: Een Gibsoniaanse plot, met echo’s van Blade Runner en Gattaca, uitstekend in beeld gebracht door cameraman Marcel Zyskind, die van Shanghai een actuele Alphaville maakt en zich verder verlustigt aan de woestijnen van het Midden-Oosten.

4. Doppelgänger

Kyoshi Kurosawa, JAP 03

Wat: Het aloude griezelthema van de dubbelganger krijgt een hypermoderne update in een zwartkomische thriller over de geniale ingenieur van een robotstoel voor verlamden, die te maken krijgt met het spook van zijn dode zelf.

Wie: De meest raadselachtige Japanse regisseur van het moment ( Cure, Charisma, Pulse), een intelligente genre-vernieuwer en grootmeester van de postmoderne vervreemding, voert opnieuw zijn fetisj- acteur Yakusho Koji op.

Waarom: Omdat u steeds op zoek bent naar een inventieve film die u de existentiële daver op het lijf kan jagen. En om zijn familienaam alleen al.

5. Dragon Head

George Iida, JAP 03

Wat: Ambitieuze, peperdure live action-versie van Minetaro Mochizuki’s manga, een psychologische horrorprent over een student die na een treincrash ontdekt dat de wereld is ten onder gegaan aan een mysterieus cataclysme.

Wie: De maker van Ring 2: Spiral ontmoet de schepper van een van de visueel meest betoverende manga’s aller tijden en verzamelde in Oezbekistan 80 ton as om een tot puin herleid Tokio te creëren.

Waarom: Het woord ‘post-apocalyptisch’ moet volstaan, al wordt uw kijklust vast gescherpt als u eens gaat loeren op de officiële site: www.dragonhead-movie.jp.

6. Fear X

Nicolas Winding Refn, UK-DEN-CAN 03

Wat: Broedend moordmysterie met surreële trekjes, volgens sommigen ook een allegorie over 11 september.

Wie: De Deen Nicolas Winding Refn ( Bleeder, Pusher) gaat een alliantie aan met Hubert Selby Jr. (schrijver van Last Exit To Brooklyn, Requiem For A Dream) en John Turturro ( Miller’s Crossing, Barton Fink).

Waarom: Wel ja, omdat de Deen Refn een alliantie aangaat met Selby Jr. En omwille van Turturro, tiens.

7. Gozu

Takashi Miike, JAP 03

Wat: Ondefinieerbare yakuza-prent, tussen spookverhaal en obscene nachtmerrie in, over een gangstergroentje dat het lijk kwijtspeelt van zijn doelwit, een dol draaiende collega die in een chihuahua een ‘yakuza-aanvalshond’ ziet.

Wie: Moet hij nog worden voorgesteld? De erfgenaam van Suzuki en Fukasaku! De shockmeister van Japan! De SM-sensei van de exploitation movie! De neo-surrealist!

Waarom: Miike is in een eerder komische mood, al dient zo’n uitspraak natuurlijk met enige omzichtigheid te worden geïnterpreteerd. In elk geval verlegt hij hier weer zijn grenzen, onder meer via een finale die tot de meest schokkende aller tijden zou behoren.

8. Immortel (ad vitam)

Enki Bilal, FR 04

Wat: Sombere fabel gesitueerd in een volledig uit CGI opgetrokken New York 2095, waar de vliegende god Horus zijn oog laat vallen op een blauwharige vrouw die blauwe tranen plengt.

Wie: Bilal is dé Franse stripgod, bekend van klassieke albums als La ville qui n’existait pas of Le sarcophage, maar ook van de eigen filmadaptaties die hij van zijn werk maakte : Bunker Palace Hotel (’89) en Tykho Moon (’97). Bilal komt persoonlijk zijn derde film voorstellen, gebaseerd op zijn strip La femme piège (’86), het tweede deel uit de Nikopol-trilogie, na La foire aux immortels (’80) en voor Froid équateur (’92).

Waarom: Omdat u, dankzij de volle ontplooiing van het digitaal SFX-arsenaal, een visueel onuitgegeven ervaring te wachten staat.

9. The Living Dead Trilogy

George Romero, VS 68-79-85

Wat:Night of the Living Dead, Dawn of the Dead, Day of the Dead – driemaal dezelfde formule: een handvol niet aangetaste mensen die het moet opnemen tegen een overmacht van kannibaliserende levende doden.

Wie: De grote Romero, die eindelijk weer aan het filmen zou zijn ( The Ill, een oud project naar Stephen King) en al een tijd broedt op een 4de Living Dead-prent, namelijk Diamond Dead (over een dode rockgroep uit de jaren ’80 die weer tot leven komt – The Grateful Dead?). Hij komt naar Brussel en geeft er zelfs een workshop!

Waarom: Omwille van de drie moeders van alle zombiefilms, samen een onvergetelijke spiegel van sociale paranoia in de jaren ’60 tot ’80.

10. One Point 0

Jeff Renfroe & Marteinn Thorsson, VS-IJS 03

Wat: Low budget sci-fi thriller, naar verluidt een slimme mix van The Matrix, The Game, Brazil en Philip K. Dick, met als centrale elementen een mensenschuwe nerd, lege dozen, de breininplanting van reclame en een karton melk.

Wie: Een onbekend duo dat ei zo na als de nieuwe Wachowski Bros. wordt gehypet.

Waarom: Met een cast als deze – Jeremy Sisto (de gestoorde broer van Brenda in Six Feet Under), Udo Kier, Lance Henricksen en Deborah Unger – moet de nieuwsgierigheid het wel winnen.

11. Undead

Michael en Peter Spierig, AUS 03

Wat: Extreem bloederige splatstick-zombiefilm over een vissersdorp dat na een meteorietenregen in het land der ondoden verandert.

Wie: Twee Australische broertjes die met veel ondernemingszin en liefde voor cinema aan de slag gingen en nu overal jolijt scoren. Negen maanden stonden hun pc’tjes thuis te renderen om de vaak verbazende speciale effecten klaar te krijgen.

Waarom: Volgens sommigen de leukste zombie flick sinds Braindead, voorzien van de aardigste no-budget-details: geld van familie en vrienden, 2 maanden repetitie, slechts 2 takes per shot, 600 liter nepbloed en a whole lotta cursing.

12. Save the Green Planet

Jun-hwan Jang, Z-KOR 02

Wat: Wilde genremix zoals alleen de oosterlingen het aandurven, over een verwarde jongeman die denkt dat de eigenaar van een chemische fabriek eigenlijk een alien is, en dat hijzelf de enige is die de aarde kan redden.

Wie: Een onbekende, maar naar het schijnt bijzonder getalenteerde vrijbuiter en debutant die horror, spanning, detective en slapstick beheerst als geen ander.

Waarom: U wilt een demonstratie van de fantasyboom die Zuid-Korea beleefde in het zog van Japan. Of u denkt dat de baas van een naburig veevoederbedrijf een zombie is.

13. Taking Lives

D. J. Caruso, VS 04

Wat: Seriemoordenaarsprent over een onorthodoxe FBI-jaagster die zichzelf verliest in een zaak rond een killer die aan ‘life-jacking’ doet: hij neemt gretig de identiteit en het leven van zijn slachtoffers over.

Wie: Kiefer Sutherland, Angelina Jolie, Ethan Hawke, Gena Rowlands, Jean- Hughes Anglade en Tcheky Karyo in één film, gedraaid door de stijlbewuste regisseur van The Salton Sea.

Waarom: Omdat u tijdens deze slotfilm in het donker uw imitatie van Angelina’s tuitlippen kunt uitproberen op een voor het Bal der Vampieren opgemaakte deerne.

Jo Smets

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content