11.05 – Ned2

The Misfits is een western van John Huston uit 1961, over drie verloren cowboys die strijden om de liefde van een pas gescheiden vrouw. Maar ook al is het een prachtige film, dat is niet de reden waarom er een volledige documentaire aan gewijd kan worden. Dat komt vooral door twee van de hoofdrolspelers: Clark Gable en Marilyn Monroe, voor wie The Misfits de allerlaatste keer werd dat ze op het grote scherm te zien waren.

Het scenario voor The Misfits was van toneelauteur Arthur Miller, Pulitzerwinnaar voor Death of a Salesman. Miller had het script speciaal geschreven voor Marilyn Monroe, met wie hij in 1956 getrouwd was, om haar de kans te geven zich te bevrijden van haar filmimago als dom blondje.

Bij de start van de opnames in 1960 lijkt The Misfits een knaller, met Miller en regisseur John Huston achter en Monroe, Gable en Montgomery Clift voor de camera. ‘Dit wordt de ultieme bioscoopfilm’, laat producent Frank Taylor optekenen. Het vermaarde fotoagentschap Magnum krijgt het exclusieve recht om beelden te schieten van de set, als onderdeel van de promotie, en onder meer Henri Cartier-Bresson en Eve Arnold strijken er neer.

Maar al vlug ging het de verkeerde kant op. Het huwelijk tussen Monroe en Miller stond onder grote spanning, en de schrijver verwerkte heel wat van zijn gevoelens in het scenario. Dat kwam de al labiele mentale toestand van Monroe niet echt ten goede en ze begon nog meer pillen te slikken dan voordien. De actrice kwam zelden of nooit op tijd op de set aan en op een bepaald moment liet ze zich zelfs twee weken lang niet zien.

Ook de anderen hadden hun problemen. Montgomery Clift slikte al evenveel pillen als Monroe en Huston was verslaafd aan gokken. De regisseur soupeerde grote delen van het budget op in het casino van het plaatselijke hotel, waardoor studio United Artists zelfs extra geld moest toeschieten.

Clark Gable wou op zijn 60e te allen prijze zijn imago van ‘filmster die zijn eigen stunts doet’ hoog houden, en daarvoor ging hij heel diep. Hij sprintte tweemaal de honderd meter, liep verscheidene takes lang met loodzware cementblokken te zeulen en liet zich voor een van de scènes met de paarden zelfs door een truck honderd meter meesleuren. Gable zou het resultaat van zijn harde werk niet meer kunnen zien. Op 5 november, een dag na het einde van de opnames, kreeg hij een hartaanval en elf dagen later stierf hij.

Marilyn Monroe zou nog één keer voor de camera’s staan, in 1962 voor Something’s Got To Give. Maar haar gedrag zorgde ervoor dat ze ontslagen werd, en de film raakte nooit afgewerkt, want enkele weken nadien, op 5 augustus 1962, werd ze dood teruggevonden.

(S.W.)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content