Op zijn sequel op Ridley Scotts klassieke doemvisioen Blade Runner is het nog wachten tot oktober volgend jaar. Maar dat weerhield Denis Villeneuve er kennelijk niet van om nu al even zijn scifispieren te strekken met een bescheidener maar daarom niet minder ambitieus project.
...

Op zijn sequel op Ridley Scotts klassieke doemvisioen Blade Runner is het nog wachten tot oktober volgend jaar. Maar dat weerhield Denis Villeneuve er kennelijk niet van om nu al even zijn scifispieren te strekken met een bescheidener maar daarom niet minder ambitieus project. Voor zijn maagdentrip binnen het genre baseerde de Frans-Canadese regisseur van onder meer Incendies (2010), Prisoners (2013) en Sicario (2015) zich op Ted Chiangs kortverhaal Story of Your Life. En vooral: op het betere werk uit de scificatalogus. Centraal staan linguïste Louise Banks (Amy Adams) en mathematicus Ian Donnelly (Jeremy Renner), die door Uncle Sam worden gesommeerd om contact te leggen met aliens. Die zijn met hun ellipsvormige ruimtetuigen op verschillende plekken op aarde geland, en het blijft gissen of ze nu kwade of goede bedoelingen hebben. In tegenstelling tot de buitenaardse-invasiefilms van Roland Emmerich of Michael Bay draait Arrival eerder om ideeën, om thema's als tijd en taal, angst en vertrouwen, in plaats van om explosies en special effects. Dat doet de film veeleer in de slipstream van pakweg Interstellar dan in die van Independence Day belanden. Maar dat maakt Villeneuves beheerste, sfeervolle en stukken minder bombastische scifitrip niet minder spannend of meeslepend, wel integendeel. Ook nu tilt de Canadees, die het cerebrale van Kubrick aan het sentimentele van Spielberg tracht te koppelen, zijn B-materiaal tot op A-niveau. En dat door er, zoals elke goede sf-film, een sociaal-politieke dimensie aan toe te voegen. Maar dan gelukkig zonder de statements over globalisering, immigratie en het belang van internationale samenwerking als een natte dweil in je gezicht te kletsen. Bovendien tekent hij ook nu voor een dwingende mise-en-scène en een dito montage, inclusief knap camerawerk van Bradford Young, een fraaie soundtrack van Jóhann Jóhannsson en een geïnspireerd productiedesign (die biomorfe ruimtetuigen, die octopusachtige wezens) waar de latente dreiging van afdruipen. Voeg daar nog een emotioneel doorbloede vertolking van Amy Adams aan toe als de rouwende moeder annex briljante wetenschapster die zich tot heldin tegen wil en dank ontpopt. Plus een scenario dat, naast getrimde dialogen en humanistische kwesties, ook een verrassende plottwist in petto heeft. Het resultaat: een genrefilm waarvoor de aliens best op onze planeet mogen landen zonder dat de mensheid, of die barbaarse enclave genaamd Hollywood, zich hoeft te schamen. Nu alleen nog die rommel van Emmerich en Bay tijdig onder de grond verstoppen. ARRIVAL **** Denis Villeneuve met Amy Adams, Jeremy Renner, Forest Whitaker DAVE MESTDACH