SUPERFONISCH

Terwijl in 2009 de gemiddelde Belg nog iets meer dan twee jaar rondliep met zijn mobiele telefoon vooraleer hem in te ruilen voor een nieuwer model, is de gemiddelde gsm-levensduur anno 2011 kleiner dan achttien maanden. De verkoop van smart-phones stijgt momenteel viermaal sneller dan die van feature phones en klassieke gsm's samen. De toestellen worden steeds uitgebreider en krachtiger. Zo zijn de meest recente smartphones geëvolueerd naar superphones. Met hun snelle (meestal dual-core) processors beschikken ze tegenwoordig over evenveel paardenkracht als de laptops en computersystemen v...

Terwijl in 2009 de gemiddelde Belg nog iets meer dan twee jaar rondliep met zijn mobiele telefoon vooraleer hem in te ruilen voor een nieuwer model, is de gemiddelde gsm-levensduur anno 2011 kleiner dan achttien maanden. De verkoop van smart-phones stijgt momenteel viermaal sneller dan die van feature phones en klassieke gsm's samen. De toestellen worden steeds uitgebreider en krachtiger. Zo zijn de meest recente smartphones geëvolueerd naar superphones. Met hun snelle (meestal dual-core) processors beschikken ze tegenwoordig over evenveel paardenkracht als de laptops en computersystemen van enkele jaren geleden. Ze kunnen eender waar online, communiceren via Bluetooth met randapparatuur, beschikken steeds vaker over een HDMI-uitgang om foto's en video's in hoge definitie op een televisiescherm te projecteren én kunnen probleemloos verschillende taken tegelijkertijd aan. Sommige recente smartphones beschikken zelfs over 3D-mogelijkheden of zijn klaar voor de toekomst om met hun ingebouwde NFC-chip betalingen of gegevensoverdrachten uit te voeren. Net zoals bij tablets heerst er onder de smartphonefabrikanten een hevige (prijzen)oorlog. Aan de ene kant is er het Apple iPhone-kamp, met wereldwijd inmiddels meer dan 123 miljoen volgelingen, aan de andere zijde groeperen tientallen concurrerende merken zich onder de Androidvlag (LG, Sony Ericsson, HTC, Samsung, Motorola...). Grosso modo worden er over de hele wereld ongeveer 550.000 Androidmachines per dag verkocht, waarmee ze het grootste marktaandeel opslokken. En dat voelt ook Nokia, dat destijds iets te laat op de smartphonetrein sprong en dat sinds begin dit jaar bekoopt met het verlies van zijn marktleiderspositie. Het stugge Symbian-besturingssysteem van Nokia functioneert in zijn nieuwste versie eindelijk een beetje soepel, maar het Finse merk opteert vanaf januari voor zijn allernieuwste Lumiamodellen voor het gebruiksvriendelijker, zij het nog niet écht populaire Windows Phonesysteem, al zou de nieuwe 7.5 Mangoversie daar binnenkort verandering in kunnen brengen. Samsung ondersteunt nog steeds zijn eigen Bada-OS, maar mikt voor zijn nieuwste smartphones toch hoofdzakelijk op Android, al heeft het ook enkele Windowsmodellen op de markt. Alleen BlackBerry blijft met zijn eigen besturingssysteem nog steeds een succesformule. De bekende Boldserie doet het nog steeds goed bij zakenmensen, maar daarnaast heerst er in de Benelux een stevige BlackBerryhype onder jongeren. Die begon vorig jaar in Nederland - waar de verkoop zelfs hoger lag dan die van de iPhone - en kwam enkele maanden geleden ook naar België overgewaaid. Het fysieke toetsenbord van een BlackBerry (tegenwoordig ook gecombineerd met aanraakscherm) leent zich immers perfect voor het noeste sms-gedrag van de jeugd. Bovendien kunnen gebruikers via BBM (BlackBerry Messenger) onbeperkt tekstberichten, foto's en filmpjes doorsturen. Een service die Apple (iMessenger) en Samsung (ChatON) sinds kort ook aanbieden. En zo probeert iedereen mekaar voortdurend bij te benen en de loef af te steken.DIMITRI DEWEVER