WALKABOUT NICOLAS ROEG, 1971

Een vijftienjarig meisje en haar jongere broertje uit een welopgevoed Brits gezin zijn na een familiedrama op zichzelf aangewezen om in de outback te overleven, én op een lokale tiener die op walkabout is, een rite de passage waarbij jonge Aboriginals enkele maanden alleen in de wildernis worden gedropt. Een broeierige clash der culturen, zinnen en seksen, met Brits outsider Nicolas Roeg als gids, met muziek van John Barry, Aboriginal-acteur par excellence David G...

Een vijftienjarig meisje en haar jongere broertje uit een welopgevoed Brits gezin zijn na een familiedrama op zichzelf aangewezen om in de outback te overleven, én op een lokale tiener die op walkabout is, een rite de passage waarbij jonge Aboriginals enkele maanden alleen in de wildernis worden gedropt. Een broeierige clash der culturen, zinnen en seksen, met Brits outsider Nicolas Roeg als gids, met muziek van John Barry, Aboriginal-acteur par excellence David Gulpilil in zijn allereerste rol én de prachtige natuur rond Sydney en Alice Springs. Peter Weir prikte de jonge, Australische cinema definitief op de wereldkaart met dit enigmatische, sfeervolle mysterieverhaal over een groep schoolmeisjes en hun lerares die tijdens een picknick anno 1900 plots spoorloos verdwijnen in de rimboe rond Hanging Rock, een rotsformatie zo'n zeventig kilometer ten noord-oosten van Melbourne. Gebaseerd op feiten, én op de gelijknamige roman uit 1967 van Joan Lindsay. De beste episode uit de postapocalyptische Mad Max-franchise is de tweede, een soort van remake van de eerste uit 1979, maar dan met meer middelen en meer verhaal, maar toch vooral meer spectaculaire, barbaarse actie en meer Mel Gibson in machomodus als de rechtschapen wraakengel die in een brandstofarme wereld het tuig van de wegen rond New South Wales wil karren en knallen. Volgende zomer krijgt de franchise een reboot, deze keer niet met Maffe Mel, maar met Tom Hardy als Max Rockatansky. Twee dragqueens (Hugo Weaving en Guy Pearce) én een transgender (Terence Stamp) dopen hun tweedehandsbusje Priscilla en trekken ermee van Sydney naar Alice Springs, met ABBA, The Village People en Gloria Gaynor op volume elf door de speakers knallend. Een cabareteske crowdpleaser vol nichtentragiek, kolder op pumps en uitzinnige kitsch, goed voor dé Australische hit van de nineties. In deze Aussie-western flitsen regisseur John Hillcoat en scenarist Nick Cave je terug naar Queensland anno 1880, waarbij outlaw Charlie Burns (Guy Pearce) door de arm der wet gedwongen wordt om zijn oudere, voortvluchtige broer (Danny Huston) op te sporen en te doden en aldus zijn jongere, gevangengenomen broer van de strop te redden. Een verzengend in beeld geborstelde trip door Australiës gewelddadige verleden, op de ijle en broeierige muziek van Cave en collega Bad Seed Warren Ellis.