KORT MAAR KRACHTIG. GROTE EUROPESE REGISSEURS en nieuwe talenten becommentariëren hun eigen eindwerken of vroege films: filmles kan niet boeiender zijn.

FILMS: **** EXTRA’S: ****

(PIAS)

Cinema 16: European Short Films

Films. Prima dvd, deze tweede release van Cinema 16, een dot-org (www.cinema16.org) die, gesteund door UIP, de European Film Academy en Eastman Kodak, de korte film promoot. Met veel liefde voor cinema maakt het showcases van ‘klassieke’ kortfilms en van actuele prijsbeesten. Er is al een schijf uit met de eerste korte werken van befaamde Britse regisseurs, zoals Christopher Nolan, Ridley Scott (het sublieme Boy and Bicycle uit ’56!), Mike Leigh en Stephen Daldry, en nu brengt men een hoogst verrassend draaiorgel uit met Europees werk van deze kant van het kanaal. Bijna drie uur en een half materiaal staat erop, voornamelijk eindwerken of vroege films. Grote namen als Jean-Luc Godard ( Charlotte et Véronique, ou tous les garçons s’appellent Patrick uit ’57, zijn eerste Parijse short, naar een scenario van Eric Rohmer), Jan Svankmajer ( Jabberwocky uit 1971), Krzystzof Kieslowski ( Concert uit ’68) en zelfs Lars Von Trier ( Nocturne uit ’80) schuren aan tegen regisseurs die in de jaren negentig opgang maakten: Patrice Leconte, Nanni Moretti, Luckas Moodysson, Jan Kounen, Tom Tykwer, Peter Mullan (voor wie geen grotere kunstvorm bestaat dan de korte film). Maar het boeiendst zijn de relatief onbekende, nieuwe talenten, zoals Oostenrijker Virgil Widrich die met de festivalhit Copy Shop, over een ‘fotokopiemachinist’ die de wereld bevolkt met kopieën van zichzelf, erin slaagde 18.000 digitale beelden te animeren en op pellicule te zetten. Of Chris Morris die met My Wrongs #8245-8249 & 117 (over een man die niet langer met een naam wil worden aangesproken) de eerste korte film maakte voor Warp Films, de in 2002 opgerichte filmafdeling van het meest eigenzinnige platenlabel ter wereld, Warp Records. Ook uitzonderlijk: Juan Solanas’ eerste film L’Homme sans tête uit 2003, of Dogme95-scenarist Anders Thomas Jensens oscarwinnende Valgaften (Election Night) uit ’98.

Extra’s. Audiocommentaren bij de vleet op deze klasbak, zo gevarieerd qua invalshoek en focus dat ze wel degelijk aan het kijken en herbekijken – daarvoor lijkt het short format wel gemaakt – een extra dimensie toevoegen. Jo Smets

Jo Smets

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content