Hombre (Martin Ritt, 1967)

Naar: Hombre
...

Naar: Hombre Leonard begon zijn carrière als auteur van westerns - het genre dat toen het best in de markt lag. Een aantal daarvan werd al in de jaren 50 en 60 verfilmd. Uitschieter is Hombre, over een blanke man (Paul Newman) die bij de Apachen is opgegroeid en een groepje postkoetsreizigers moet redden. Naar: Get Shorty Get Shorty is een van Leonards beste boeken, een hilarische Hollywoodsatire over een kleine crimineel die films wil maken. Sonnenfelds adaptatie met John Travolta in de hoofdrol bracht de Leonardhype van de afgelopen jaren op gang, ook al kon ze niet helemaal de toon van de roman vatten. Opvolger Be Cool (2005) was dan weer een totale ramp, een aaneenschakeling van lege dialogen en cartooneske slechteriken, twee zaken die je in Leonards boeken nooit zult tegenkomen. Naar: Rum Punch Een jongen steelt een boek van Elmore Leonard, maar wordt betrapt en moet het afgeven. Hij keert een uurtje later terug en pikt het boek opnieuw, ditmaal met succes. Zijn naam: Quentin Tarantino. Hoeft het te verbazen dat Tarantino met Jackie Brown de beste Leonardverfilming op zijn naam heeft staan? 'Mijn boeken draaien om de personages: de plot komt er toevallig bij. Maar in de verfilmingen wil men per se de nadruk leggen op de actie', antwoordde Leonard ooit op de vraag waarom de films zelden het niveau van zijn boeken benaderen. Niet zo bij Tarantino. Naar: Out of Sight Een tweede uitstekende Leonardverfilming, mede dankzij vleesgeworden Leonardpersonage George Clooney, in de rol van gentleman-gangster Jack Foley. Out of Sight is ook memorabel omdat Jennifer Lopez - als de geharde agente Karen Sisco die verliefd wordt op Foley - erin bewijst dat ze wel degelijk kan acteren. Naar: 3: 10 To Yuma (kortverhaal) Een remake van de gelijknamige western uit 1957, over een veteraan van de Amerikaanse burgeroorlog (Christian Bale) die een gevangen outlaw (Russell Crowe) naar zijn proces moet brengen, terwijl de kornuiten van de bandiet hem op de hielen zitten. 3: 10 To Yuma is geregisseerd door James Mangold (Walk The Line) en komt deze herfst uit. Naar: Killshot Killshot - over een koppeltje dat het pad kruist van twee misdadigers - was een van de boeken waarvan Quentin Tarantino ten tijde van Jackie Brown de rechten opkocht. Tarantino treedt ditmaal enkel als executive producer op en laat de regie over aan John Madden (Shakespeare in Love). Naar: Freaky Deaky Twee revolutionaire bommenleggers uit de sixties komen uit de gevangenis en proberen wraak te nemen op de man die hen achter tralies zette. Nog een boek dat Tarantino indertijd kocht, maar waar hij niets mee deed. Charles Matthau - zoon van Walter - pikte de rechten in en schreef met de hulp van Leonard een scenario. In Variety zag Leonard het alvast groot: 'Dit is een kans om van mijn favoriete boek mijn favoriete verfilming te maken.'(S.W.)