1. Public Enemies

Michael Mann knalt de depressiejaren in, met Johnny Depp als de legendarische gangster John Dillinger en Christian Bale als FBI-speurder Melvin Purvis.
...

Michael Mann knalt de depressiejaren in, met Johnny Depp als de legendarische gangster John Dillinger en Christian Bale als FBI-speurder Melvin Purvis. 22/7 > Michael Mann > Met Christian Bale, Johnny Depp, Marion Cotillard Wie Thief of Heat heeft gezien, weet dat Michael Mann een stevige heist movie in elkaar kan boksen. Aangezien de meesterstilist ook nog eens in Chicago geboren en getogen is, kun je zijn keuze voor een actie-thriller over John Dillinger (1903-1934), de legendarische bankovervaller uit het Chicago van de jaren 30, niet echt verwonderlijk noemen. 'Het Biograph Theater waar Dillinger uiteindelijk werd neergeknald, was de plek waar ik dertig jaar geleden mijn vrouw op afspraakjes mee naartoe nam', legt Mann uit. Bovendien had de maker van The Insider, Ali en Miami Vice al in de jaren 70 een script klaar over de begindagen van de FBI en haar strijd tegen gangsters als Dillinger, Baby Face Nelson en Capone. 'Met dat script is nooit wat gebeurd, maar het thema en de periode zaten wel al jaren in mijn hoofd.' Hoe dat script heette? Public Enemy, een verwijzing naar William Wellmans gelijknamige gangsterklassieker uit 1931, al was het zeker geen remake geworden. Wie ook al jaren met het idee voor een film over Dillinger flirtte - met zichzelf in de rol van de vileine volksheld - was Johnny Depp, die opgroeide met posters van de outlaw en diens collega's boven zijn bed. 'Sommigen zullen het er misschien niet mee eens zijn, maar voor mij is hij een soort Robin Hood', zegt Depp over de bankrover die het Robin Hoodadagium eigenlijk uitsluitend huldigde door van de rijken te stelen. 'Hij wist dat hij met zijn levensstijl en carrièrekeuze nooit de pensioengerechtigde leeftijd zou halen, maar genoot tenminste ten volle van elk moment.' Depp moest dus niet met een tommygun tegen de slaap overtuigd worden toen Mann hem vroeg om Dillinger te incarneren. De film focust op deze meestercrimineel die het dankzij zijn looks en verbazende handigheid met een machinegeweer ten tijde van de Drooglegging tot publieke vijand nummer één wist te schoppen. Die heeft natuurlijk een te duchten gezagsgetrouwe tegenstander: agent Melvin Purvis, de wonderboy van J. Edgar Hoovers FBI, die wordt vertolkt door Christian Bale. 'Purvis stond bekend als de Clark Gable van de FBI', legt de veelzijdige Welshman uit. 'Hoewel hij aan de andere kant van de wet stond, had hij veel met Dillinger gemeen. Purvis had een blitse sportwagen, liet zich door een privéchauffeur naar kantoor rijden en heeft meer gangsters geklist dan wie ook. Hij was de vedette van het korps.' Hoewel Depp en Bale hun historische rollen maandenlang hebben voorbereid en zelfs tijdens de opnames de klok rond ' in character' bleven, krijg je geen methodactingduel pur sang. Net als in Heat - waarin Al Pacino en Robert De Niro tegenover elkaar stonden - hebben de A-listers immers maar één scène samen. Dat wordt er echter ongetwijfeld één om van te smullen: Manns virtuoze gevoel voor actie kennende weet hij wel wat aan te vangen met de reconstructie van de beroemde FBI-raid uit 1934 op de Little Bohemia Lodge in Wisconsin, waarbij Dillinger maar op het nippertje aan Purvis en zijn schietgrage wetsdienaars wist te ontsnappen. 'Ik heb die nacht in de bossen zoveel kogels afgeschoten,' aldus Bale, 'dat ik een week lang naar metaal rook.' Met deukhoed en hoofd vol brylcream richting bioscoop! Tarantino trekt ten oorlog, en doet dat met moddervette accenten, cinefiele knipogen en Brad Pitt als nazi killer. 19/8 > Quentin Tarantino > Brad Pitt, Eli Roth, Diane Kruger Een peloton Joods-Amerikaanse G. I.'s met als bijnaam ' The Basterds' wordt onder leiding van commandant Aldo Raine (Brad Pitt) anno 1944 ergens in bezet Frankrijk gedropt en krijgt de missie de nazi's een lesje in sadisme te leren. Elders hoopt een Parijse bioscoopuitbaatster samen met enkele Britse spionnen en een Duitse filmster der Führer en zijn naaste kompanen weer oostwaarts te knallen, terwijl een verbazend polyglotte Joden-jager van de SS (Christoph Waltz) net zijn uiterste best doet om daar een stokje voor te steken. Dat is min of meer waar het in Quentin Tarantino's langverwachte Wereldoorlog ii-epos om draait en waarin - gelukkig hoeft Maurice De Wilde het niet meer mee te maken - meer dan een loopje genomen wordt met de geschiedenis. 'Natuurlijk is het geen historisch drama', aldus Tarantino. 'Wel een wraakfantasie met personages die hun plaats in de geschiedenis nog niet kennen. Vandaar dat ik mezelf de nodige vrijheden heb gepermitteerd, zonder van de Jodenvervolging of de bezetting een farce te maken.' Onder die vrijheden mag je onder meer een ingewikkelde, compleet verzonnen coup op Hitler verwachten - Operation Kino genaamd - en vooral: heel veel anachronistische filmreferenties. Hoewel Inglourious Basterds zich aan het einde van WO II afspeelt, lijken sommige scènes immers veeleer uit een spaghettiwestern van Sergio Leone of een Sam Fullerachtige noir-pastiche te komen. Van de ironiemeester en B-filmconnaisseur achter Reservoir Dogs, Pulp Fiction, Kill Bill en Death Proof had je eigenlijk ook niets anders verwacht. Schrik dus niet wanneer Tarantino zijn gekende rateldialogen en bloedige uithalen opfleurt met de nodige ironische humor. Zo mag Brad Pitt zich als leider van het semitische wraakbataljon uitleven in een moddervet Hillbilly-accent, terwijl Diane Kruger als de Duitse, Marlene Dietrichachtige filmster Bridget von Hammersmark haar dialogen uitspreekt ' vit a German akzent' waar ze zelfs in 'Allo 'Allo! niet van terug hebben. 'Het is een knipoog naar die ouwe oorlogsfilms', licht Tarantino zijn talige spielereien toe. 'Daarin sprak ook iedereen Engels met een belachelijk accent. Vandaar dat we de acteurs zoveel mogelijk in hun eigen taal laten praten, en dat er in de film bijna evenveel Frans en Duits als Engels te horen is.' Of ze daar in de States wel gelukkig mee zijn, valt af te wachten, net zoals het ook koffiedik kijken is naar welke cut uiteindelijk de bioscopen haalt. Zo is het nu al zo goed als zeker dat de versie van twee uur veertig minuten waarmee Tarantino vorige maand Cannes aandeed nog zal worden ingekort. 'Dat heeft niets met commerciële toegevingen te maken', verdedigt Tarantino zich. 'Wel met fine-tuning. Ik heb me voor Cannes moeten haasten en had de film nog niet voor een publiek kunnen testen. Wees gerust: de versie die je te zien zal krijgen, wordt wel degelijk mijn eigen final cut.' Sam Raimi schakelt opnieuw in horrormodus.Dit is TheEvil Dead - editie banksector. Vanaf 24/6 in de bioscoop > Sam Raimi > Alison Lohman, Justin Long, Lorna Raver Na Spider-Man 1, 2 en 3 zet Sam Raimi zijn supersuccesvolle spinnenmens tijdelijk op rust om zich over de crisis in de banksector te buigen. Enfin, toch min of meer. Het hoofdpersonage uit zijn eerste echte horrorfilm sinds Army of Dark-ness is immers een jonge bankbediende (Alison Lohman) die onder druk van haar baas een oud, armlastig besje (Lorna Raver) een nieuwe lening weigert en zich een diabolische vloek op de hals haalt. 'Ze maakt één verkeerde keuze en betaalt daar de rest van de film de rekening voor. Een belachelijk hoge rekening trouwens', grijnst Raimi, die naar zijn The Evil Dead-roots terugkeert met deze ouderwets kinetische, sardonisch grappige hellevaart bevolkt door kwaadaardige geesten, rondspattende ingewanden en revanchistische 65-plussers. Raimi, die zoals gebruikelijk samen met broer Ivan het scenario neerpende, leurde tien jaar rond met dit nochtans vrij bescheiden gebudgetteerde huiverproject - 30 miljoen dollar - maar kreeg pas groen licht toen hij voorstelde de film ook te regisseren. Daarnaast rekruteerde hij nog enkele The Evil Dead-medewerkers, zoals cameraman Peter Deming en specialeffectstovenaar Greg Nicotero. 'Het was verbazend makkelijk om bij ons oude credo aan te knopen: de kijker de stuipen op het lijf jagen en zoveel mogelijk doen walgen', aldus Raimi. 'Het voelde haast als een klasreünie.' Manny, Sid, Ellie en co zijn terug. Deze keer ziet u ze in 3D en met een kudde dino's in hun kielzog. 1/7 > Carlos Saldanha > Met de stemmen van John Leguizamo, Ray Romano, Denis Leary Dinosauriërs in de ijstijd? Enkel in 20th Century Fox' populaire Ice Age-reeks kunnen de dan al miljoenen jaren uitgestorven beestjes nog opduiken. De makers geven ook grif toe dat historische correctheid niet meteen hun voornaamste zorg was. 'We hebben ons nogal wat artistieke vrijheden gepermitteerd', verklaart regisseur Carlos Saldanha, die ook de twee eerste episodes inblikte. 'Sid de sabeltijger (John Leguizamo) valt in een spelonk die naar een ondergrondse wereld leidt. Daar blijken de dinosauriërs het miraculeus te hebben overleefd.' Wanneer Manny de mammoet (Ray Romano) en de rest van de prehistorische beestenboel Sid achternagaan, stoten ze onder meer op Buck de wezel (Simon Pegg), het enige zoogdier dat zich onder de reptielen bevindt. 'Hij is een mix van Indiana Jones en Colonel Kurtz', lacht Saldanha, die zijn inspiratie wel eerder zal gehaald hebben bij de twee verbazend succesvolle vorige episodes - die samen dik 600 miljoen dollar opbrachten. Heel veel nieuwigheden hoef je in aflevering drie niet te verwachten, tenzij een verbazend tastbare mammoetslurf of dinopoot hier en daar. Dawn of the Dinosaurs wordt immers de eerste Ice Age-prent in digitale 3D. En zo wipt ook 20th Century Fox' animatieafdeling Blue Sky Studios op de driedimensionale sneltrein waaraan concurrenten Disney/Pixar, DreamWorks en Sony Pictures Imageworks zich eerder al haakten. De mode- en glamourwereld houdt de billen stijf toegeknepen voor Brüno, de nieuwste satire van Boratbedenker Sacha Baron Cohen. 8/7 > Larry Charles > MET Sacha Baron Cohen ' Borat was so 2006.' Met die heerlijk nichterige slagzin hoopt komisch kameleon Sacha Baron Cohen uw aandacht te trekken voor zijn nieuwste mockumentaryBrüno. Daarin kruipt Cohen - die eerder de valse gangsterrapper Ali G. en Kazachs nepreporter Borat Sagdiyev in het leven riep - in de huid van de wel erg homoseksuele Oostenrijkse fashionista Brüno, die liefst ongevraagd de catwalks bestormt en in een moeite door zoveel mogelijk nietsvermoedende fashion victims in de zeik zet. Cohen slaat opnieuw de slappe handjes in elkaar met Borat- en Curb your Enthousiasm-regisseur Larry Charles. Afgaande op de exclusieve screening van de eerste twintig minuten van de film zijn deze keer vooral über-macho's, homofoben en dolgedraaide celebrities kop van Jut. Zo probeert de extreem trendgevoelige Brüno net als zijn heldin Madonna een Afrikaans weesje te adopteren dat hij meteen O.J. doopt, terwijl hij in een andere scène ongestoord met zijn amant zit te tongen voor een tribune van testosteron kolkende en lichtjes gechoqueerde vechtsportfanaten. Aangezien Amerikanen van oudsher nu eenmaal makkelijk nerveus worden van andersgeaarde seksualiteit - dan liever een orgie aan kogels en kanonnen - kreeg Brüno alvast een KNT-quotering aan zijn nauwsluitende latexbroek. De makers hebben evenwel beloofd om voor de gevoeligste Amerikaantjes alsnog het een en ander te fatsoeneren. Wat het ook wordt: maak je gewaxte en in strak Versacetruitje gehesen borst maar nat voor een transculturele docu-satire die van Amerika's conservatieve moraal en glamourcultus geen spaander heel laat, zoals ook Eminem mocht ondervinden toen Brüno tijdens de MTV-awards met een parachute en halfblote kont op zijn gezicht landde. Tony Scott pimpt een semiklassieke thriller. Denzel Washington en John Travolta zijn respectievelijk de held en slechterik van dienst. 29/7 > Tony Scott > Met Denzel Washington, John Travolta, James gandolfini Joseph Sargents ondergrondse seventiesthriller The Taking of Pelham 1 2 3 is niet meteen een ongenaakbare klassieker, ook al droeg Walter Matthau nog zo'n gewaagde das-colbertcombinatie en kon je de stank van de New Yorkse metrolijnen ruiken. Het goedesmaakalarm hoeft dan ook nog niet te beginnen loeien nu bazookafilmer Tony Scott - jawel, die van True Romance en Enemy of the State - met een blitse remake komt. Zeker niet als je weet dat Denzel Washington zich de geel-bruine outfit van held Matthau aanmeet en John Travolta een flippende meestercrimineel mag incarneren die samen met enkele snode kompanen de metro van New York lam legt en de passagiers van een metrostel gijzelt in ruil voor 10 miljoen dollar. 'In het origineel ging het maar om één miljoen en had de dader niet echt een motief', legt Ridleys jongere broer Tony uit. 'In onze remake heeft John dat wel. Hij is net uit de gevangenis vrijgelaten, zijn carrière is geruïneerd en hij wil de stad New York vernederen en laten boeten voor zijn leed.' Bovendien claimt Scott er alles aan gedaan te hebben om de film boven het lamentabele niveau van de gemiddelde popcornthriller te verheffen, iets waar de maker van Top Gun, Crimson Tide, Domino en recent nog Deja Vu overigens alles van af weet. Zo heeft hij de twee kemphanen in dit zonlichtvrije kat-en-muisspelletje alvast de hele film bewust van elkaar gescheiden gehouden. 'Ik denk dat John en Denzel even 'goeiedag' hebben gezegd bij het begin van de opnames en elkaar daarna niet meer hebben gezien tot aan de climax.' De hoofdpersonages werden trouwens gemodelleerd naar échte New Yorkers: Washington mocht kennismaken met een 65-jarige dispatcher, voor Travolta vond men een stadsambtenaar die in de jaren 90 de gevangenis invloog nadat hij met parkeerinkomsten had gesjoemeld. Zou die vermaledijde Scott dan toch een ingehouden karaktergedreven actiethriller hebben gemaakt? Of wordt het knallende en kinetische designfilmerij as usual? Ontdek het vanaf 29 juli. Groter, sneller, luider. Zoek dekking voor deel twee van Michael Bays robottenfranchise. 24/6 > Michael Bay > Met Shia LaBeouf, Megan Fox, Isabel Lucas 'We hebben zoveel dingen opgeblazen - een vistank, een helikopter en een bibliotheek.' Als je hoofdrolspeler Shia LaBeouf mag geloven, wordt ook de sequel van de intergalactische speelgoedfranchise niet meteen een fijnbesnaard potje sciencefiction. Met opnieuw Michael Bay, verantwoordelijk voor Bad Boys, Armageddon en Pearl Harbour, in de regiestoel kon je de stortbui natuurlijk al voelen hangen. Even zag het ernaar uit dat deze maar liefst 200 miljoen dollar kostende actieblockbuster boordevol spectaculaire digitale effecten niet tijdig de bioscoop zou halen, aangezien LaBeouf halverwege de opnames bij een auto-ongeval zijn hand verbrijzelde. 'Ik hoorde het nieuws op CNN. Ik dacht: dit kan niet waar zijn', aldus Bay. 'Vandaar dat we het script in extremis hebben aangepast.' Zo raakt LaBeouf alias Sam Witwicky - de heldhaftige knul die weer met robotten from outer space in de clinch mag - halverwege de film gewond in een teleportatietoestel. Andere verrassingen hoef je niet te verwachten: Hollywoods nieuwste hottie Megan Fox speelt opnieuw Sams vriendinnetje, de prent bevat genoeg militaire apparatuur om zelfs Pieter De Crem geil te maken en de liefhebbers worden getrakteerd op een finale bij de piramiden van Gizeh waarin de goeie Autobots hun mechanische krachten meten met de boosaardige Decepticons. It's science fiction, Jim. But not as we would like it. De lang uitgestelde tovenaarssequel is luchtiger en donkerder dan ooit. Qué? 15/7 > David Yates > Met Daniel Radcliffe, Emma Watson, Rupert Grint Niet dat we erop zaten te wachten, maar eindelijk is hij er: de voorlaatste aflevering van de Harry Potter-franchise. Die had vorige herfst moeten uitkomen, maar werd door Warner Bros om commerciële redenen naar de zomer verplaatst. Waar episode zes om draait? Om de ontstaansgeschiedenis van Harry's nemesis Voldemort, de relatie tussen de bebrilde tovenaarsleerling met drankjesmenger Professor Slughorn (Jim Broadbent) en het kokette pubergeflirt tussen Harry, Ginny, Hermione en Ron, ook al zijn die in het echt ondertussen al lang geen ' jailbait' meer. 'De vorige film was door de vele vechtscènes nogal intens, maar deze is een stuk luchtiger en grappiger', belooft Ronvertolker Rupert Grint. 'Dit is zonder twijfel de donkerste en engste uit de reeks', beweert regisseur David Yates dan weer. Opnieuw 'hocus pocus quatsch' verzekerd dus. Bestaat God? Ontdek het in deze prehistorische farce over het begin der tijden. 12/8 > Harold Ramis > Met Jack Black, Michael CeRa, Oliver Platt De twee slechtste jager-verzamelaars van het hele Stenen Tijdperk worden door hun stam verbannen en stuiten op een onbekende wondere wereld. Dat is de nogal vertrouwd klinkende pitch van deze slapstickversie van La guerre du feu waarvoor oldschoolkomiek en -regisseur Harold Ramis de krachten bundelt met newschoollolbroeken Judd Apatow als producer en Jack Black en Michael Cera als hoofdrolspelers Zed en Oh. Die laatste twee ondernemen een epische reis die hen uiteindelijk tot bij het begin van het boek Genesis, de stamvaders en 's werelds allereerste religieuze dispuut leidt. 'Jack gelooft dat er een God is die zijn lot bepaalt', aldus Ramis. 'Michael is een twijfelende existentialist die bang is voor alles en nog wat.' Een metafysische meditatie over lot en God, maar dan met een berenvelletje aan en flink veel onnozele kolder. Mummiemeester Stephen Sommers komt weer tot leven met een Team America van vlees en bloed. 5/8 > Stephen Sommers > Met Channing Tatum, Dennis Quaid, SIEnna Miller Na Transformers maakt nu ook een ander populair stuk speelgoed zijn debuut op het witte doek, in casu: G.I. Joe, het 45-jarige 30 centimeter hoge actiefiguurtje in Amerikaans legeruniform. U weet wel: die kleren die ze ook dragen in Irak en Afghanistan. 'Deze G.I. Joe heeft absoluut niets met de Amerikaanse buitenlandse politiek te maken', belooft producent Lorenzo di Bonaventura, die wellicht geheel toevallig ook Transformers 2 produceert. 'De film gaat over elitesoldaten die een kwaadaardige organisatie proberen onschadelijk te maken voor die de wereldhegemonie grijpen. Met politiek heeft het niets te maken.' Juist, ja. Bovendien heeft het blijkbaar ook niets te maken met een of andere Joe, aangezien de hoofdfiguren Duke (Channing Tatum), captain Hawk (Dennis Quaid) en Snake Eyes (Ray Park) heten. Die mogen het om de beurt opnemen tegen de malafide Baroness (Sienna Miller) en de mysterieuze Cobra Commander (Joseph Gordon-Levitt) die wijselijk de hele film door een masker draagt. Een bijkomende waarschuwing: in de regiestoel zit Stephen Sommers, de man die eerder bombardementen op de goede smaak uitvoerde met The Mummy, The Mummy Returns en Van Helsing. Houd ramen en deuren gesloten. Door Dave Mestdach