ACHTERGROND

Tomb Raider heeft sinds een aantal jaren de Lara Croft-serie als spin-off. De interactieve geschiedenisfranchise Assassin's Creed gaat met het Chronicles-uitstapje dezelfde toer op. China is het eerste deel van een gloednieuwe downloadbare subreeks. Later dit jaar volgen nog de India- en Russia-episodes, met telkens een ander verhaal en hoofdpersonage. Chronicles is opgebouwd in '2.5D', dat wil zeggen: in zijaanzicht met opgelegde camerastandpunten en diepte-effecten. Denk aan de eerste Princ...

Tomb Raider heeft sinds een aantal jaren de Lara Croft-serie als spin-off. De interactieve geschiedenisfranchise Assassin's Creed gaat met het Chronicles-uitstapje dezelfde toer op. China is het eerste deel van een gloednieuwe downloadbare subreeks. Later dit jaar volgen nog de India- en Russia-episodes, met telkens een ander verhaal en hoofdpersonage. Chronicles is opgebouwd in '2.5D', dat wil zeggen: in zijaanzicht met opgelegde camerastandpunten en diepte-effecten. Denk aan de eerste Prince of Persia (1989) of recenter de LittleBigPlanet-platformers. Stilistisch breekt het spel dus met de hoofdreeks. De vormgevers hebben zich laten inspireren door onder meer zestiende-eeuwse Chinese schilderkunst en het impressionisme. Dat zorgt voor een feeërieke atmosfeer die bij momenten de indruk wekt dat je in een schilderij opereert. Je gaat aan de slag met de Shao Jun, een van de weinige Assassijnen die omstreeks 1526 in China een laffe uitroeioperatie van de rivaliserende Tempeliers hebben overleefd. Onder de vleugels van de nieuwe Assassijnenleider Wang Yangming wil Shao China van het juk van de Tempeliers bevrijden. Gelukkig ging ze in de sluipleer bij Ezio Auditore. De jonge, ambitieuze en uiterst gedreven moordmachine Shao Jun kan uitstekend overweg met zwaarden en pijltouwen en in haar schoenzool verstopt ze ook nog een vlijmscherp lemmet. Ze is kwiek en levendig, maar kan op commando ook geruisloos sluipen. Hier geen beklimmingen van tot de verbeelding sprekende bouwwerken, maar meer klassieker ladder- en springwerk uit platformspellen. Onderweg passeer je iconische locaties zoals de Chinese Muur, de boeddhistische grotten van Maijishan, de haven van Macau en de Verboden Stad. Sporadisch zijn er ook omgevingspuzzels en nevendoelen. Qua sfeer, visuele stijl en gelaagde levelopbouw is Chronicles: China mooi in balans. Maar inhoudelijk mist het spel een ziel. Zelden leef je mee met de escapades van hoofdpersonage Shao Jun. De tegenstanders gedragen zich bijzonder robotisch, en de acties en achtervolgingen zijn zelden spannend of fris. Leuk is dat het verhaal verteld wordt aan de hand van geanimeerde schilderijen en niet via traditionele tussenfilmpjes, maar de stemacteurs hadden er hoorbaar weinig zin in. Over de reactiesnelheid en nauwkeurigheid van de besturing nauwelijks klachten. Een fijn tussendoortje, maar niet meer dan dat. ASSASSIN'S CREED CHRONICLES: CHINA PC ? PS4 ? XBOX ONE UBISOFT GAMEPLAY *** GRAFIEK **** GELUID **DIMITRI DEWEVER