CHANGE OF THRONE

Ze is Nederlands grootste actrice, speelde aan de zijde van Tom Cruise (Valkyrie) en Jude Law (Repo Men) en vertolkt een mysterieuze tovenares in de HBO-serie Game of Thrones. Nu baart Carice van Houten haar debuutplaat. ‘Ik ben toch te oud voor Hollywood.’

‘Ik ben apetrots op deze plaat, See You on the Ice is mijn baby’, zegt ze met een fonkeling in de ogen terwijl we plaatsnemen in de bar van het American Hotel in Amsterdam. See You on the Ice is sensueel, gevoelig, balancerend tussen frivool en bombastisch. Het merendeel van de plaat schreef en zong ze zelf, al kon ze rekenen op een rist niet onaardige gasten: Howe ‘Giant Sand’ Gelb, meestergitarist Marc Ribot, Sonic Youth-drummer Steve Shelley én Antony Hegarty (Antony & The Johnsons).

Onomwonden noemt Van Houten haar muzikale zijsprong de mooiste en meest bevrijdende ervaring uit haar leven. ‘Het is het allerleukste wat ik ooit heb gedaan. Muziek maken geeft me meer voldoening en is persoonlijker dan eender welke filmrol die ik ooit gespeeld heb. Bovendien vond ik het erg prettig toeven in die muzikale cocon. In de ICP-studio in Brussel, waar we de plaat grotendeels hebben ingeblikt, voelde ik mij als een kind in een snoepwinkel. Héérlijk om gewoon in slonzig joggingpak muziek te maken, tussen de jongens. En verfrissend: eindelijk draaide het eens niet om mijn uiterlijk, maar puur om de muziek.’

Acteurs die succesvol zijn in muziek, het is weinigen gegeven. In de clip van je eerste single Emily drijf je er bewust de spot mee.

CARICE VAN HOUTEN: Mensen kunnen soms moeilijk accepteren dat iemand succes kan hebben in twee dingen tegelijk, dus het leek me leuk dat op een ludieke manier te tackelen. Oké, het ís acteurs die gingen zingen niet altijd goed vergaan, maar ik hoop dat het publiek zich daar voor één keer overheen kan zetten, naar mijn plaat luistert en denkt: het kan dus tóch.

Ik besef dat ik mijn hoofd op een hakblok leg. Als mensen mij willen afbreken, dan kan dat nu. See You on the Ice, ik begeef me op glad ijs. Maar ik vind dat nieuwe, dat niet weten wat komt erg opwindend. Als actrice heb ik een arriveestatus, maar in de muziek ben ik aanstormend.

Nochtans heb je al je hele leven iets met muziek. Je zat op de kleinkunstacademie, schreef columns over muziek en introduceert al enkele jaren je favoriete singer-songwriters in het Utrechtse muziekcentrum Vredenburg. Dan denk ik: dit is méér dan een bevlieging.

VAN HOUTEN: Stiekem was ik al een jaar op deze plaat aan het broeden, maar ik heb het lang verborgen gehouden voor de buitenwereld. Omdat ik dacht: als het niks wordt, kan ik er nog onderuit. Ik heb altijd gezongen, ben van kleins af aan door muziek gepassioneerd. Alleen weet het grote publiek dat niet. Ze kennen mij enkel van het duet met Kane, dat ik ooit gezongen heb voor een benefietactie rond Haïti, en van theater: ik heb de Driestuiversopera gedaan en Ren Lenny ren, een musical van cabaret- en muziekduo Acda en De Munnik. Ik krijg ontzettend veel leuke reacties, maar er zijn er altijd die jaloers of haatdragend zijn. Typisch Hollands, dat bashen.

Toen je bij EMI tekende, zei je nog: ‘Ik vind het leuk een plaat te maken, maar optreden? Vergeet het maar.’

VAN HOUTEN: Ja, dat leek me erg eng. Maar naarmate de plaat vorderde, dacht ik: dit kindje moet ik laten zien. Ik wil niet dat het op een platenrek ligt te verkommeren, ik wil het tot leven wekken. Toen ik onlangs voor het eerst live een eigen liedje opvoerde, was ik bloednerveus. Grappig: ik ben actrice geworden om niet dat verlegen, onzeker meisje te hoeven zijn. En nu moet zij plots op een podium.

Hoe heb je Gelb, Ribot en Antony op je plaat gekregen?

VAN HOUTEN: Marc is een kennis van JB Meijers, mijn producer, Howe heeft ooit voor mij opgetreden in Utrecht. Met Antony ben ik bevriend geraakt toen hij promo kwam doen in Nederland. Ik had het toen net uitgemaakt met een vriendje, en hij heeft me getroost. Bij het nummer Particle of Light hoorde ik voortdurend zijn stem in mijn hoofd. Ik vroeg of hij met me in duet wilde gaan. ‘Oké, op voorwaarde dat jij de hoofdrol speelt in mijn nieuwe clip’, zei hij. Nou, dat leek me een makkelijke keuze.

Er zitten enkel mannen in je club?

VAN HOUTEN: Tja, ik ben graag one of the boys. Ik hou ook meer van mannenstemmen. Waarschijnlijk een daddy issue. (lacht)

Heb je de muziekmicrobe nu definitief te pakken?

VAN HOUTEN: Absoluut. Het liefst maak ik alléén nog platen. Ik wil nog graag een reggae-album uitbrengen, en iets danceachtigs. Het kan nog alle kanten uit. Het genre maakt niet zoveel uit, als het mijn zinnen maar prikkelt.

En wat met die Hollywoodcarrière?

VAN HOUTEN: Die zit er niet meer in. Ik ambieer dat ook niet, nooit gedaan. Ik heb in Nederland leukere, uitdagendere rollen gespeeld dan in Hollywood. En om als 36-jarige vrouw nog door te breken in Amerika is het een beetje laat. Er zijn al genoeg Kate Winslets en Cate Blanchetts. Ik ben te oud, muziek is mijn grote passie.

Is het ook een soort rustpauze voor jou?

VAN HOUTEN: Ja, hoewel ik gevoelig blijf voor goeie scripts. Alleen worden die in Nederland voor mij steeds schaarser. Ze blijven wel komen, ik kan gerust doorgaan met werken, maar dan val ik in herhaling, of ga ik eenzelfde soort rollen spelen. Dat wil ik niet meer. Ik wil mezelf ontwikkelen. In de muziek moet ik nog helemaal opnieuw beginnen, en dat geeft me een heel verfrissend gevoel.

Iets anders dan: je bent de gevaarlijkste onlinecelebrity van Nederland…

VAN HOUTEN: Gek hé, ik doe geen vlieg kwaad. Maar als je ‘Carice Van Houten naakt’ intypt, kom je blijkbaar op allerlei malafide sites uit. Grappig: op Twitter hoor je mensen altijd klagen over bloot, maar blijkbaar zoeken ze het wel graag op. Lekker hypocriet, toch? (mompelt) Nederlanders…

SEE YOU ON THE ICE

uit bij EMI

DOOR ANDREAS ILEGEMS

‘MUZIEK GEEFT ME MEER VOLDOENING DAN EENDER WELKE ROL DIE IK OOIT GESPEELD HEB. EN EINDELIJK DRAAIT HET EENS NIET OM MIJN UITERLIJK.’

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content