Nadat hij in zijn bekroonde drama The Light Thief (2010) al eens een elektriciteitsdief opvoerde, stelt de Kirgizische regisseur Aktan Arym Kubat in Centaur een paardenjatter centraal. Perfect mat...

Nadat hij in zijn bekroonde drama The Light Thief (2010) al eens een elektriciteitsdief opvoerde, stelt de Kirgizische regisseur Aktan Arym Kubat in Centaur een paardenjatter centraal. Perfect materiaal voor een western, maar de Kirgizische inzending voor de Oscars werd een eastern over de manier waarop religieus en economisch fanatisme aan de tradities van een volk vreten. Arym Kubat castte andermaal zichzelf in een sympathieke hoofdrol, maar als regisseur twijfelt hij voortdurend tussen een conventionele Hollywoodmontage en het soort dedramatiserende longshots die een langere geschiedenis kennen in Europese arthousefilms. Bovendien stuntelt de toon van lichtvoetig naar melodramatisch en is er voor elk fraai landschapsbeeld ook een onnodig stukje slow motion van wapperende paardenmanen. Centaur is een film als chips van de wereldwinkel: goedbedoeld maar een tikkeltje te zoutloos.