20.45 CANVAS
...

20.45 CANVAS De quizkoorts woedt nog steeds met ongekende hevigheid op de openbare omroep. Aan een bijna eindeloze reeks mag voortaan ook Celsius toegevoegd worden, een nieuwe quiz die op elke voetballoze dinsdag te zien zal zijn. 37° is niet enkel de ideale lichaamstemperatuur van de mens, maar in de nieuwste quiz blijkt het ook de puntenscore van de winnaar. Omdat Canvas in het mission statement al liet optekenen dat ze de platgetreden paden behendig wil ontwijken, komt de zender nu met een vernieuwend quizidee aanzetten. Nu ja, wie elk tv-spelletje sowieso aanvoelt als een rectaal aangebrachte thermometer, laat Celsius beter toch aan zich voorbijgaan: het Canvasprogramma blijft verder in het stramien liggen van de vertrouwde algemene kennisquiz, waarin drie kandidaten in twee rondes proberen zoveel mogelijk vragen juist te beantwoorden. Daarmee moeten ze het ideale getal 37 bereiken, of dat toch zo dicht mogelijk trachten te benaderen. De kandidaten beginnen elk met een normale lichaamstemperatuur van 37 °C. Het is de bedoeling dat ze die tijdens het programma eerst boven het kookpunt brengen, maar daarna weer met een gezonde temperatuur eindigen. De quizmaster van dienst is Jo Van Damme, die eerder al tekende voor Per Seconde Wijzer, waarmee hij ooit Herman Van Molle - Koning Kwis - opvolgde. De man die het concept voor dit nieuwe televisiespelletje bedacht, is Paul Jacobs, het brein achter een handvol legendarische radioprogramma's, zoals Het Vermoeden met Betty Mellaerts. Tactiek, parate kennis én een dosis geluk moeten volgens hem het verloop van spel bepalen, maar vooral een dosis koelbloedigheid zou van pas komen. Het wordt dan maar enkel afwachten of ook u warm of koud wordt van Celsius. Recht op Recht Wij ijveren voor het recht op brugpensioen voor schabouwelijke tv-series, maar de VRT wil vooralsnog niet buigen. Eén herhaalt deze reeks met Veerle Dobbelaere en Filip Peeters over de belevenissen in een Brussels advocatenbureau (15.40 - één) l Kaat & Co Het vierde seizoen van de docufictiereeks waarin de gebeurtenissen elkaar sneller opvolgen dan in een stomme film die op dubbele snelheid wordt afgespeeld. We maken ditmaal een sprong van drie maanden en daarin - u kon het al raden - is er heel wat veranderd (20.10 - één). Les amants réguliers *** Philippe Garrel, FR 2005. Een première, deze vertoning van de jongste film van Garrel, waarvoor de poète maudit van de Franse film in september op het filmfestival in Venetië nog de Zilveren Leeuw als beste regisseur in ontvangst mocht nemen. Het persoonlijke en door William Lubtchanski in schitterend contrastrijk zwart-wit gefotografeerde Les amants régulièrs volgt gedurende drie uur de sentimentele en politieke opvoeding van een 20-jarige student (rol van Garrels zoon Louis) en zijn bohémienvrienden in het Parijs van mei '68. Een deel van de Franse pers riep deze hommage aan de Nouvelle Vague en Jean Eustaches La maman et la putain al uit tot een regelrecht meesterwerk, het soort film dat Bernardo Bertolucci met The Dreamers voor ogen had (22.45 - Arte)l Moonlight Mile * Brad Silberling, VS 2002. Een eerlijk therapeutisch Hollywood-drama over het rouwproces? Het kan in dit bij momenten overtuigend en droog absurd emotioneel drama met Dustin Hoffman, Jake Gyllenhaal en Susan Sarandon, waarvoor regisseur Silberling zich liet leiden door de nasleep op de moord op zijn eigen verloofde (21.20 - Canvas)(G.V.A.)