Catch a Fire. The Life of Bob Marley

HERZIENE EN UITGEBREIDE VERSIE

TIMOTHY WHITE

OWL BOOKS, 576 BLZ., CA euro15,00

25 jaar na de dood van de Jamaicaanse reggae-poëet, spirituele rastafarileider, iconische ziener en immer stoned ogende superperformer die de klank én het aanzien van de pop ingrijpend beïnvloedde, is er een nieuwe paperbackeditie van de klassieke biografie die Timothy White in 1983 over hem publiceerde. De legendarische rockjournalist en hoofdredacteur van Billboard, die vooral bekendstond als een uitstekend interviewer (zie zijn collectie Rock Lives) en in 2002 op 50-jarige leeftijd aan een hartaanval overleed, zou tevreden zijn geweest met het resultaat. De herziening en uitbreiding die dankzij zijn weduwe en in samenwerking met een Marley-expert tot stand kwam, eert op een indrukwekkende manier zijn oorspronkelijke opzet om het researchproces tot wezenlijk onderdeel van de biografie te maken, obsessionele aandacht te besteden aan details of primaire bronnen te becommentariëren en vaak volledig op te nemen (het begeleidende hoofdstuk over het gebruik van bronnen en dergelijke verhoogt dan ook sterk het 'academisch' gehalte van het unieke werk).

Deze vierde editie, met op de cover het schilderij van Daniel Maffia dat Marley voorgoed als stervende leeuw in het collectieve geheugen grifte, biedt heel wat nieuw materiaal en integreert wijzigingen die White vlak voor zijn dood deed. Er is de fascinerende exploratie van de immer wat duister blijvende reggaemilieus, en zelfs een heuse sociale geschiedenis van Jamaica en de rasta-religie. De appendices geven een beeld van Marleys spirituele en muzikale nalatenschap in recente tijden, en bekijken de perikelen rondom zijn erfgoed, evenals de controverse over het plan om zijn stoffelijk overschot in Nine Mile, Jamaica op te graven en opnieuw zes voet diep te steken in het Mekka van de Rastafarianen: Addis Ababa, Ethiopië. Amusant en naar gewoonte volkomen geschift is het verhaal over de vermeende Rasta-CIA-connectie, toepasselijk getiteld: 'Rasta Don't Work Fe Nuh CIA!'

Voor sommigen de beste bio die er ooit is gemaakt van een popmuzikant, voor anderen zelfs een moment waarin rockjournalistiek overgaat in transcendente literatuur. Neem het van ons aan, die reggae ooit als het ultieme slaapmiddel beschouwden: dit boek is het tegenovergestelde.

Hans Comijn