BLOED AAN DE MUUR

Carmageddon debuteerde in 1997, vier maanden vóór de allereerste Grand Theft Auto. Het spel bracht destijds een morele schokgolf teweeg, omdat je er voetgangers en dieren in omver kon rijden en daar op de koop toe met punten voor beloond werd. De game was in se nochtans niet gewelddadiger dan zijn filmische inspiratiebronnen. De gamelicentie op Mad Max bleek te duur en de Britse spelmakers kozen dan maar voor een interactieve variant op cultfilm Death Race 2000 (1975), waarin je ...

Carmageddon debuteerde in 1997, vier maanden vóór de allereerste Grand Theft Auto. Het spel bracht destijds een morele schokgolf teweeg, omdat je er voetgangers en dieren in omver kon rijden en daar op de koop toe met punten voor beloond werd. De game was in se nochtans niet gewelddadiger dan zijn filmische inspiratiebronnen. De gamelicentie op Mad Max bleek te duur en de Britse spelmakers kozen dan maar voor een interactieve variant op cultfilm Death Race 2000 (1975), waarin je als autocoureur ook al punten kreeg voor het neermaaien van voetgangers. De Carmageddon-hype duurde net geen drie jaar, en de game verdween na twee slappe sequels meer dan tien jaar van het racetoneel. Tot de originele ontwikkelaars enkele jaren geleden een reboot aankondigden, en daar via crowdfunding op Kickstarter meer dan 600.000 dollar voor verzamelden. Reincarnation oogde en speelde in zijn eerste alpha- en bètaversies behoorlijk rudimentair. De geest van de oorspronkelijke game schemerde nog vaag door, maar de vele technische mankementen, grafische fouten en tegensputterende controls maakten het geheel wisselvallig. Na een jaar extra sleutelen is het spel nu in een zo goed als finale versie downloadbaar voor pc en Mac. Consolespelers moeten nog een onbepaald aantal maanden langer wachten. De insteek van Reincarnation blijft ongewijzigd. In de hoofdmodus is het 16 hoofdstukken de bedoeling races te winnen: dat doe je door tijdig én als eerste de eindmeet te overschrijden na het doorkruisen van checkpoints, door álle rivalen in de prak te rijden of door een bepaald aantal voetgangers te pletten. Dat zorgt voor anarchistische chaos, zeker als je onderweg nog Mario Kart-achtige power-ups inzet. De gestoorde maniakken tegen wie je het in vernielzuchtige Twisted Metal-stijl opneemt, maken van de game een rariteitenkabinet. Reincarnation is op z'n best wanneer je wandelende karikaturen van het voetpad maait, of voertuigen van tegenstanders herleidt tot immobiele, gedeukte conservenblikken. De surrealistische omgevingen - stadscentra worden afgewisseld met onder meer industriële terreinen, een voetbalstadion en verziekte natuurgebieden - smeken om erdoor te sjezen. Grafisch en technisch is het spel nog steeds behoorlijk belabberd, maar de foute fun maakt veel goed. CARMAGEDDON: REINCARNATION PC ? MAC (LATER OOK OP PS4 EN XBOX ONE) ? STAINLESS GAMES BETHESDA GAMEPLAY *** GRAFIEK ** GELUID **DIMITRI DEWEVER