OUTLAST
...

OUTLAST PC (STEAM) RED BARRELS GAMEPLAY **** GRAFIEK *** GELUID **** ACHTERGROND Het duurt nog tot begin volgend jaar vooraleer Outlast op de PlayStation 4 verschijnt, maar pc-gamers kunnen zich nu al de vingernagels afkluiven bij dit opmerkelijke griezelspel. De game gebruikt het principe van films als The Blair Witch Project (1999), [Rec] (2007) en Cloverfield (2008). Met dit grote verschil dat je niet langer toeschouwer maar zélf de handheldcameraman bent die betrokken raakt bij allerlei bizarre en angstaanjagende taferelen. Jij bepaalt hoe en wat er in beeld komt, en hoe je daarop reageert: zonder wapens en geweld te gebruiken. Een bij momenten zenuwslopende en claustrofobische ervaring. PANORAMA-REPORTAGE Je kruipt in de huid van journalist Miles Upshur en trekt na een anonieme tip op onderzoek in het Mount Massive Asylum in Colorado. Die instelling voor geesteszieken stond jarenlang leeg, maar is in het grootste geheim opnieuw in gebruik genomen door de researchafdeling van een dubieuze multinational. De scoop die je ambieert door gewapend met een handycam in te breken in het complex, verschuift al snel naar de achtergrond wanneer blijkt dat in de groezelige gangen van het instituut allerlei angstaanjagende fenomenen en creaturen je naar het leven staan. De groteske mix van wetenschap en religie die je daarbij ontrafelt, tart alle verbeelding. SPOOKHUIS In tegenstelling tot de meeste andere survival horror-games, is de hoofdfiguur in Outlast geen heldhaftige gevechtsmachine. Miles is een met zijn persoonlijke angsten en fobieën worstelende mens van vlees en bloed. Hij krijgt nergens pistolen, geweren of slagwapens ter beschikking en kan zich alleen verbergen, vluchten en filmen. Verstoppertje spelen kan onder tafels, in kasten en in de hoogte, door bijvoorbeeld op een richel te klimmen. Je verdekt opstellen kan evenzeer door in een pikdonkere kamer muisstil in een hoekje te blijven staan, terwijl je met de nachtmodus van je camera angstvallig de omgeving afspiedt. Wie betrapt wordt, dient zich al spurtend en springend uit de voeten te maken of legt het loodje. VERDICT Het verhaal raakt na een tijdje kant noch wal, het ontbreken van een omgevingskaart zorgt soms voor navigatieproblemen en de simpele kat-en-muisspeelstijl blijft niet overal boeien. Gelukkig maken de sfeer en de gedurfde opzet veel goed. Outlast bulkt van de adrenalineverhogende jump scares, maar de gegenereerde angst is op zijn sterkst wanneer er niets gebeurt, je roerloos afwacht of als er zich onduidelijke zaken in de schaduwen afspelen. Door middel van suggestie, geluiden en lichteffecten slagen de makers erin om je geregeld de daver op het lijf te jagen. Wie dit spel in een onverlichte ruimte en met een hoofdtelefoon speelt, draagt maar beter een strak aangespannen incontinentieluier. DIMITRI DEWEVER