In de mythologie rond het Wilde Westen (en dus het ontstaan van het moderne Noord-Amerika) kregen bitter weinig vrouwen een plek, maar Calamity Jane telt wel voor drie. De sublieme tv-serie Deadwood portretteerde haar als de vloekende, zuipende maar toch poeslieve z...

In de mythologie rond het Wilde Westen (en dus het ontstaan van het moderne Noord-Amerika) kregen bitter weinig vrouwen een plek, maar Calamity Jane telt wel voor drie. De sublieme tv-serie Deadwood portretteerde haar als de vloekende, zuipende maar toch poeslieve zielsverwant van Wild Bill Hickok. Met een rijke verbeelding en een paar historische bronnen concentreert een Franse animatiefilm voor kinderen zich liever op haar jeugdjaren. Wanneer haar alleenstaande vader zich tijdens een konvooi naar het Westen kwetst, neemt de piepjonge Martha Jane Cannary alle mannentaken op zich. Dat ligt niet voor de hand, maar de onverschrokken, nieuwsgierige avonturierster geniet met volle teugen van al de vrijheden die haar seksegenoten worden ontzegd. De Franse regisseur Rémi Chayé beschikt niet over de budgetten om met de Japanse of Amerikaanse animatiestudio's te concurreren en tracht dat op te vangen met een verzorgde tekenstijl, doordacht kleurgebruik en een origineel verhaal op kindermaat. Frankrijk is chauvinistisch over-enthousiast. Superlatieven spaar je beter op voor het Ierse Wolfwalkers, maar het klopt dat Calamity niet onderdoet voor Chayés vorige animatiefilm rond een jonge heldin, Tout en haut du monde. Ook die mag gezien worden.