Buried ***

RYAN REYNOLDS. Optimist tot in het graf.

Laat je niet kisten – De Spanjaard Rodrigo Cortés maakt zijn Hollywoodentree met een geraffineerde ondergrondse suspensethriller.

Rodrigo Cortés met Ryan Reynolds

Het beeld is gitzwart. Stilte. Plots hoor je iemand ademhalen en wat scharrelen. Een aansteker knipt aan. Wat volgt, is een met angst en afgrijzen gevuld geschreeuw dat evolueert naar een kreet vol ongeloof, verbazing en woede. Hoe zou je zelf reageren als je wakker werd in een planken kist onder de grond? Het eerste wat de toeschouwer – alsook de protagonist – zich afvraagt, is: komt hij eruit? En vervolgens: komt er via flashbacks wat leven in de brouwerij? Niet dus. De hele film lang zit je met die éne man in die éne kist opgescheept.

Toch houden regisseur Rodrigo Cortés en scenarist Chris Sparling de spanningsboog voortdurend erg strak, en wel door slechts mondjesmaat informatie te lossen. De actie verkrijgen ze met iets simpels als een gsm, die samen met een zaklamp in een tas aan de voeten van de man in kwestie ligt. Deze Paul Conroy (B-Lister Ryan Reynolds) werkte voor een Amerikaanse transportfirma in Irak tot zijn konvooi werd overvallen en hij werd gekidnapt. Zijn ontvoerders eisen nu losgeld voor zijn vrijlating.

Het is dus aan Paul om de juiste mensen te bellen. Die telefoongesprekjes zorgen voor de meest choquerende en hilarische momenten uit de film. Zijn hulpkreten aan het adres van de officiële instanties leveren immers vooral frustrerende en bijwijlen zelfs absurde confrontaties op. De ambtenaren tonen zich bureaucratisch tot in het graf – nogal cynisch in deze context.

Het zou zonde zijn om de gebeurtenissen die van deze film een claustrofobische suspensethriller maken al prijs te geven. Met het licht van de aansteker, de gsm en de zaklamp weet Cortés een ongekende spanning te creëren. Tevens maakt hij ingenieus gebruik van de enge ruimte van de kist. Je houdt het niet voor mogelijk hoeveel er binnen zo’n afgesloten plek kan gebeuren. Op geen enkel moment laat Cortés zijn inventieve en vinnige beeldregie verslappen.

Ja, die Cortés kan wel iets – zelfs met de amper drie miljoen dollar die zijn eerste Amerikaanse productie maar gekost heeft. De Spaanse cineast/scenarist/producent/monteur debuteerde in 2007 met de ultragestileerde thriller Concursante ( The Contestant), maar liet voordien al van zich spreken door met zijn kortfilms ettelijke prijzen binnen te halen. Misschien heeft dat wel geholpen om zowel Robert De Niro als Sigourney Weaver te strikken voor zijn volgende project: de paranormale thriller Red Lights. U weze gewaarschuwd.

Piet Goethals

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content