ACHTERGROND

De eerste twee Infamous-games draaiden om ene Cole MacGrath, een ooit doodnormale burger die na een bioterroristische aanslag met elektrostatische krachten werd opgezadeld. Second Son, het derde spel in de reeks, knipoogt een aantal keren naar die voorgaande games, maar nieuwkomers hoeven die niet gespeeld te hebben. Het verhaal start zeven jaar na het einde van de vorige titel, in een nieuwe grootstad (gemodelleerd naar Seattle) én met een verse hoofdfiguur: de Banksy-achtige graffitikunstenaar Delsin Rowe,...

De eerste twee Infamous-games draaiden om ene Cole MacGrath, een ooit doodnormale burger die na een bioterroristische aanslag met elektrostatische krachten werd opgezadeld. Second Son, het derde spel in de reeks, knipoogt een aantal keren naar die voorgaande games, maar nieuwkomers hoeven die niet gespeeld te hebben. Het verhaal start zeven jaar na het einde van de vorige titel, in een nieuwe grootstad (gemodelleerd naar Seattle) én met een verse hoofdfiguur: de Banksy-achtige graffitikunstenaar Delsin Rowe, die na een gijzeling door een ontsnapte bioterrorist tot supermens (een 'conduit') transformeert. Een speciale militaire cel van de Amerikaanse overheid heeft de metropool waarin je je bevindt, hermetisch afgesloten om er een klopjacht te houden op conduits die in opstand komen tegen de regering en met hun bovennatuurlijke krachten de orde verstoren. Het verhaal en de relaties tussen de personages zijn iets prominenter uitgewerkt dan in de vorige games. Zo zorgt Reggie Rowe, de voor de politie werkende oudere broer van de protagonist, voor een interessante spanningsboog - ook al fungeert hij vooral als radiostem die opdrachten geeft aan zijn jongere broer en zo de missiestructuur van het spel aanzwengelt. Tussen twee missies door is de metropool vrij doorkruisbaar. Lantaarnpalen, gevels en reclamepanelen kunnen beklommen en besprongen worden. Uiteraard zijn ook de krachten van je antiheld belangrijk: zo kan hij zich in minuscule deeltjes dematerialiseren om via ventilatie- en aircoschachten op daken van huizen te raken. Hij kan zich ook van boven op voertuigen afzetten voor een extreem hoge sprong, kan vuurballen werpen én de krachten van andere conduits overnemen. Geregeld dient Delsin brandstof te absorberen om zijn superkrachten aan de praat te houden, zoals rook uit brandhaarden en schoorstenen en gas uit neonlampen en -installaties. Het geweldige aan Infamous: Second Son is dat de protagonist - op een zwierige ketting na - nergens naar wapens grijpt: hij ís het wapen. Door de morele keuzes die je maakt (help je bijvoorbeeld gewonde burgers) wordt de persoonlijkheid van het hoofdpersonage gevormd. Maar die impact merk je soms te weinig. De visuele effecten bij het gebruik van de naar eigen smaak op te waarderen superkrachten, zijn niet alleen sublieme oogsnoep, maar zitten ook naadloos in de gameplay verweven. Ondanks de soms repetitieve vijanden en nodeloos uitgesponnen missies is dit een van de beste PS4-titels van het moment. INFAMOUS: SECOND SON PS4 SCE GAMEPLAY **** GRAFIEK **** GELUID **** DIMITRI DEWEVER