Vrijdag 28/9, 21.05 - Canvas. Sarah Gavron, IND-GB 2007
...

Vrijdag 28/9, 21.05 - Canvas. Sarah Gavron, IND-GB 2007 Ooit pleegde Jack the Ripper er zijn moorden en ooit was het een anonieme metrostop in het oosten van Londen. Tegenwoordig is Brick Lane een hippe buurt, met dank aan de Bengaalse gemeenschap die er vanaf eind jaren 1950 neerstreek. Dat stukje Bangladesh van de metropool - ook Banglatown genoemd - vormt het decor voor Brick Lane, een fraaie verfilming van het voor de Booker Prize genomineerde epos van Monica Ali. Ali's met scherp geschreven ironische bestseller gaat over Nanzeen, een Bengaals meisje dat na de dood van haar moeder uitgehuwelijkt wordt aan een twintig jaar oudere Britse Bengaal, een zakenman in Londen. boek én film lokten controverse uit bij die Bengaalse diaspora, omdat ze die stereotiep en negatief zouden voorstellen. Daarom ook kreeg Ali het etiket van de nieuwe Salman Rushdie opgekleefd, maar ze past beter bij Hanif Kureishi en Zadie Smith, ook schrijvers die groot geworden zijn met immigrantenkronieken. Voor alle duidelijkheid: Brick Lane is niet echt een zinderende multiculturele citytrip of etnische milieuschets. Daarvoor concentreert cineaste Sarah Gavron zich nogal exclusief op Nanseen en haar beknellende leven tussen vier muren in een troosteloze bakstenen woonblok. Wat niet wil zeggen dat de buitenwereld, waar Nanseen bang voor is, de kleine flat niet binnensluipt. Er is Chanu, Nanzeens goedgehumeurde, wat dikdoenerige echtgenoot, die denkt dat het Britse establishment hem in de armen zal sluiten als hij de Brontës gelezen heeft. Er zijn ook Nanzeens twee rebelse dochters en er is Karim, een jonge moslim die haar wekelijks een lading stoffen brengt voor de naaiklussen die ze opknapt. Die twee groeien naar elkaar toe, maar hun verborgen relatie en het leven in de immigrantenenclave komt radicaal onder druk te staan door de impact van 9/11. Op dat laatste zoomt regisseuse Gavron eerder discreet in: dit is vooral een bijzonder sierlijk verteld intiem melodrama over een jonge vrouw die zichzelf altijd weggecijferd heeft, stilletjes van Bangladesh is blijven dromen en langzaam haar eigen stem en thuis zal vinden. En er waait een aangenaam Bollywoodbriesje doorheen Brick Lane: naast de lyrische exotische soundtrack van Kubrickcomponiste Jocelyn Pook zijn de Indiase acteurs Tannishtha Chatterjee en Satish Kaushik prachtig als de altijd in schitterende sari's geklede Nanseen en haar wat pompeuze echtgenoot, bedrogen door zijn eigen illusies. Ook achter de camera vind je heel wat talent terug. Of de Ierse cameraman Robbie Ryan nu geribbeld glas, kralen of exotische stoffen filmt: hij fotografeert alles bijzonder sensueel en met dezelfde tactiele zin als hij de Yorkshire Moors in beeld bracht in Andrea Arnolds Wuthering Heights. Het subtiele scenario is dan weer van de Britse toneelschrijfster Abi Morgan, bekend van The Iron Lady en Steve McQueens seksdrama Shame. Mooi gezelschap, mooie film. LUC JORIS