Nog voor hij was gedraaid, weerklonken er al enkele valse noten over deze Queen-biopic. Sacha Baron Cohen bedankte voor de rol van frontman Freddie Mercury vanwege het script, de studio bedankte cineast Bryan Singer voor bewezen diensten vanwege Metoo-beschuldigingen en zijn v...

Nog voor hij was gedraaid, weerklonken er al enkele valse noten over deze Queen-biopic. Sacha Baron Cohen bedankte voor de rol van frontman Freddie Mercury vanwege het script, de studio bedankte cineast Bryan Singer voor bewezen diensten vanwege Metoo-beschuldigingen en zijn vervanger Dexter Fletcher bedankte uiteindelijk voor een regiecredit. Vanwege het resultaat? Maar het voornaamste pijnpunt blijken nu de Queen-hits zijn. Zijn de makers vergeten dat YouTube bestaat, waar je de gigs en clips van de Britse band gemakkelijk kunt bekijken? Dat geldt met name voor hun legendarische optreden tijdens Live Aid in 1985 (meer dan 57 miljoen views), dat Fletcher als kapstok voor zijn vertelling gebruikt en zo goed als in zijn geheel verfilmde. Waarom? Biopics zijn toch het spannendst als ze inzoomen op het offstageleven van de artiest? Het is alsof men bang was om Queens verhaal écht te vertellen en zich daarom achter de hits en hun ontstaansgeschiedenis verstopte. Want al doet Rami Malek (te) hard zijn best om de buitenissige Mercury tot leven te wekken, de lange re-enactments van de concerten maken het onmogelijk om het turbulente verhaal van Mercury en Queen geloofwaardig te schetsen. Als oppervlakkig verfilmde playlist werkt Bohemian Rhapsody, als biografie van een veelzijdige band niet.