Bob Dylan heeft nog eens een reclamespotje gemaakt. En Al Gore zal niet tevreden zijn.Eerder dit jaar verscheen er in het muziekblad Rolling Stone een interview met Bob Dylan. Daarin vroeg de journalist van dienst naar de visie van de rocklegende op de klimaatsverandering, sinds de film van Al Gore ook onder muzikanten een ‘hot topic’. ‘Waar is die opwarming van de aarde dan wel’, antwoordde Dylan. ‘Het is hier toch aan het vriezen?’ Dat blijkt nu geen grapje te zijn geweest, want sinds vorige week is de man te zien in een aantal reclamefilmpjes van Cadillac. Het Amerikaanse automerk lanceert dit najaar een grote campagne in samenwerking met XM, het radiostation waar Dylan een eigen programma heeft, en daarvoor heeft het een van de iconen van de tegencultuur aangetrokken. In drie filmpjes (die te bekijken zijn op YouTube) rijdt Dylan door de woestijn, terwijl zijn radiostation op de achtergrond speelt. Later volgen nog campagnes op tv en in tijdschriften.

Nu is het natuurlijk niet de eerste keer dat Dylan zichzelf verkoopt aan de commercie. Enkele jaren geleden kreeg hij nog veel van zijn fans over zich heen toen hij optrad in een reclamespotje voor het lingeriemerk Victoria’s Secret. Maar dit gaat nog een stapje verder. Het model waar Dylan zo graag mee door de woestijn rijdt, is namelijk een van de meest vervuilende auto’s die er bestaan. De Cadillac Escalade is een luxueuze 4×4 die gemiddeld ongeveer 17 liter per 100 km opsoupeert, en die door een onderzoeksbureau werd uitgeroepen tot de energieverslinder bij uitstek. En net over die auto zegt de bard in een van de spotjes: ‘Nothing goes better with a Cadillac than a long ride to nowhere, with the right music on.’ Met andere woorden: waarom zou je je auto alleen maar gebruiken om ergens heen te rijden? Zet mijn radiostation op en scheur maar eens gezellig door de woestijn!

Aan de ene kant heb ik enige sympathie voor Dylan, die zich niets aantrekt van de sfeer vandaag de dag waarin elke ster met opgeheven vingertje klaarstaat om de wereld te verbeteren. Misschien is hij ook eerlijker dan bijvoorbeeld Madonna, die lustig meedoet met Live Earth, maar dan wel met een privévliegtuig naar het Midden-Oosten reist voor een spirituele vakantie. Maar aan de andere kant vind ik het toch vreemd dat een man als Dylan, die toch een meer dan gemiddelde intelligentie wordt toegedicht, niet beseft dat reclame maken voor de Cadillac Escalade van heel slechte smaak getuigt. En eigenlijk: vindt u ook niet dat Dylan op de foto hierbij een klein beetje kijkt alsof hij spijt heeft van zijn beslissing?

(S.W.)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content