Blow Out

Vrijdag 18/8, 22.15, Canvas

Vaak gehoord: wat Antonioni deed met beeld in Blow-Up (1966), deed Brian De Palma met geluid in Blow Out (1981). Geen manke redenering, want De Palma’s thriller, een van de laatste stuiptrekkingen van New Hollywood, is een soort eightiesbewerking van Antonioni’s begeesterende kijk op de tegencultuur van de jaren zestig. De Palma vervangt het personage van de fotograaf door dat van een geluidstechnicus (John Travolta). Die is ervan overtuigd dat hij bij een auto-ongeval waarbij een senator omkwam ook een schot geregistreerd heeft. Het leidt tot een broeierige samenzweringsthriller over politieke paranoia en voyeurisme. Tegelijk is Blow Out een fascinerende reflectie op het filmproces, die bol staat van de visuele bravourestukjes. De Cinema Canvas-keuze van Patrick Duynslaegher, die ook in dit blad nooit heeft weggestopt dat hij een fan van De Palma’s werk is.

(L.J.)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content