HET NIEUWE BOULEVARDTHEATER
...

HET NIEUWE BOULEVARDTHEATER TOT 14 NOVEMBER IN ZAAL ELCKERLYC, FRANKRIJKLEI 85-87, 2000 ANTWERPEN. INFO EN TICKETS: tel. 070 22 32 33 of www.elckerlyc.be In tijden waarin de bezoekersaantallen van de monsterproducties op de Vlaamse musicalmarkt ontoereikend waren om de grote productiehuizen (Music Hall en de musicalafdeling van Het Ballet van Vlaanderen) staande te houden, waait er een frisse wind door het musicallandschap die toont dat het ook anders kan. Het Nieuwe Boulevardtheater, een theaterproject van Studio 100, kiest met zijn eerste musical voor volwassenen voluit voor een zeer breed publiek. Met deze bewerking van Willy Russells immens populaire Blood Brothers bewijst het daarmee in één moeite dat commerciële motieven en kwaliteit niet altijd hoeven te vloeken. Op papier zijn er nochtans beduidend minder pro's dan contra's. Het flinterdunne verhaaltje over een tweeling die van bij de geboorte wordt gescheiden en opgroeit in twee compleet verschillende milieus, sleept een moraal met zich mee die wellicht al in de Victoriaanse periode achterhaald was en die in de Vlaamse bewerking soms kreunt onder een onnodig beladen taalgebruik. De synthesizervloek op de klankband is een vervelende erfenis uit het tijdvak waarin de musical oorspronkelijk werd geschreven (jawel, de gruwelijke jaren tachtig) en het budget was blijkbaar van zo'n aard dat investeren in het decor erg laag op het prioriteitenlijstje stond (functionaliteit is mooi, maar niet met twee deuren voor een houten skyline). Twee vitale elementen, die pijnlijk genoeg vaak ontbreken in vaderlandse producties, doen deze grieven echter snel vergeten: een uitgebalanceerde cast en een energieke regie van Koen Van Dijk. Jan Schepens (Mickey) en Dimitri Verhoeven (Edward) zijn geloofwaardige tweelingen die op minder dan twee uur tijd evolueren van kinderen naar volwassenen en - zoals de rest van de acteurs overigens - moeiteloos overschakelen van drama naar komedie en weer terug. Bloedbroeders toont aan dat degelijk volkstheater ook gemaakt kan worden zonder de grote middelen die tot voor kort ingezet werden in de Vlaamse musical. Kies acteurs die zowel uitstekend kunnen spelen als zingen en denk na over regiemogelijkheden, dan volgen de grote bezoekersaantallen vanzelf. Wim Smets Wim Smets