Frederik Goossens Jazzrecensent bij Knack Focus

Elke muzikant heeft een plaat die hem heeft doen beslissen: aan dít instrument wil ik mijn leven wijden. Deze week: de eyeopener van trombonist Marc Godfroid van het Brussels Jazz Orchestra, dat zijn twintigste verjaardag viert met een concertreeks en de cd BJO’s Finest – Live!

MARC GODFROID: Ik kom uit de wereld van de hafabra (harmonie, fanfare en brassband, nvdr.). Wat we toen speelden, valt natuurlijk niet te vergelijken met wat we met het BJO doen. Tenzij je Glenn Miller ‘jazz’ wilt noemen. Pas toen ik voor het eerst de soundtrack voor Ascenseur pour l’échafaud van Miles Davis hoorde, ben ik totaal gezwicht. Die magische openingsfrase van Miles, zijn omfloerste toon, de bezwerende sfeer; het blijft onbeschrijfelijk mooi.

Verleid door de trompet en toch word je trombonist?

GODFROID: Ik ben zelfs begonnen als pianist en heb nog wat dixieland op saxofoon en klarinet gespeeld. In een tijd waarin er nog geen echte jazzopleidingen bestonden, volgde ik de jazzstages in Dworp. Daar kreeg ik les van Marc Mercini, de trombonist van het toenmalige BRT Jazzorkest. In 1981 ben ik daar dan zelf ook kunnen beginnen. Op trombone.

Tien jaar later wordt de BRT Bigband opgedoekt.

GODFROID: Een ongelofelijk gemis. Frank Vaganée, Serge Plume en ik wilden koste wat het kost een nieuwe bigband oprichten. We zijn beginnen te repeteren in de Brusselse jazzclub Sounds. Zo ontstond het BJO en de rest is geschiedenis.

Ondertussen al twintig jaar. Hoe gaat het met het BJO?

GODFROID: Steeds beter, dank je wel. Natuurlijk hebben onze samenwerkingen met internationale musici ons een fikse duw in de rug gegeven. Maria Schneider bijvoorbeeld heeft op ieder van ons een zeer ingrijpende invloed gehad. Tegenwoordig wordt het steeds gemakkelijker om ook met onze eigen programma’s naar het buitenland te trekken. Bijna de helft van onze concerten geven we nu buiten Vlaanderen. We zijn de enige niet-Amerikaanse bigband die al in de Blue Note en het Lincoln Center in New York heeft gespeeld, om maar iets te noemen. En een beter visitekaartje als de Oscar die we vorig jaar voor de soundtrack van The Artist hebben gekregen, kun je je niet dromen.

Wat hebben jullie in petto om het jubileum te vieren?

GODFROID: We geven vier concerten met gastmuzikanten die ons zeer nauw aan het hart liggen: Bert Joris, Philip Catherine, David Linx, Michel Herr en Tutu Puoane. Er is BJO’s Finest – Live!, een nieuwe cd waarop in een creatieve kruisbestuiving composities van onze muzikanten door hun collega’s werden gearrangeerd. En later dit jaar verschijnt een nieuwe opname met tenorist Joe Lovano. Met hem geven we deze zomer bovendien een reeks concerten. De première is op het Gent Jazz Festival.

FREDERIK GOOSSENS

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content