AMBROSE AKINMUSIRE: Ik ben een verwoed verzamelaar en er zijn talloze platen die op een of andere manier iets voor me hebben betekend. In het begin waren dat de klassieke Blue Note-platen van Art Blakey and The Jazz Messengers, zoals Moanin'. Ik werd overrompeld door de hechte sound van die band. Iedere muzikant levert zijn individuele bijdrage, en elke stem is evenwaardig. Daar...

AMBROSE AKINMUSIRE: Ik ben een verwoed verzamelaar en er zijn talloze platen die op een of andere manier iets voor me hebben betekend. In het begin waren dat de klassieke Blue Note-platen van Art Blakey and The Jazz Messengers, zoals Moanin'. Ik werd overrompeld door de hechte sound van die band. Iedere muzikant levert zijn individuele bijdrage, en elke stem is evenwaardig. Daarom hou ik ook heel erg van het John Coltrane Quartet, en dan in het bijzonder hun lp Crescent. Of, recenter, van de trio's van Jason Moran of Vijay Iyer. AKINMUSIRE: Ja, voortdurend! Maar ik kan gerust zeggen dat we niet de rekening van de concurrentie maken. (lacht)AKINMUSIRE: Sommigen zijn geneigd zich te verliezen in het verleden en zich steeds te meten aan wat geweest is. Dat is logisch, want zo word je ook opgeleid aan de conservatoria. Het kan geen kwaad af en toe terug te kijken, maar er is vandaag zo veel steengoeie muziek. En er moet minstens nog eens zoveel jazz gemaakt worden in de toekomst. Dat besef is veel geruststellender. AKINMUSIRE: Ach, trompetspelen maakt maar een klein gedeelte van mijn leven uit. Daarnaast ben ik ook echtgenoot, vader, vriend, zoon. Dat is oneindig veel belangrijker. Ik word bovendien liever een 'artiest' genoemd dan louter trompettist. AKINMUSIRE: Dat je geen goede muzikant kunt worden zonder eerst een goed mens te zijn. En dat je steeds eerlijk moet zijn tegenover jezelf, je medemuzikanten en je publiek. Toen ik destijds bij Macy Gray elke avond weer hetzelfde speelde, verdiende ik wel goed mijn brood, maar kwam ik er ook snel achter dat dat niet mijn ding was. Jazz is geen show, jazz is kunst, man! AKINMUSIRE:When the Heart Emerges Glistening draaide om wat ik toen zelf te vertellen had. Sindsdien zijn we aan de sound van de groep beginnen te werken, The Jazz Messengers achterna. We hebben net een liveopname gemaakt die volgend jaar verschijnt. En er staat een nieuw studioalbum in de steigers dat gelijktijdig wordt uitgebracht. FREDERIK GOOSSENS