Xbox 360, PC, PlayStation 3 Ubisoft Gameplay: 7 l Grafisch: 8 l Audio: 7
...

Xbox 360, PC, PlayStation 3 Ubisoft Gameplay: 7 l Grafisch: 8 l Audio: 7 Waar Blazing Angels er prat op ging historisch correct te zijn, neemt dit vervolg het niet meer zo nauw met de geschiedkundige feiten. Of liever: er wordt creatief omgesprongen met de informatie die Ubisoft niet in zijn uitgebreid geresearchte origineel kwijt kon. Zoals geheime strategieën en bouwplannen van vliegtuigprototypes en nieuwe wapens, die smeekten om verwerking in een sequel. Secret Weapons Of WW II laat je - als squadronleider van een US Air Force-elite-eenheid die undercovermissies uitvoert - door het luchtruim snorren met toestellen die zelden of nooit in andere games te zien waren. Vergeet de Spitfires en Messerschmitts: deze keer neem je plaats achter de stuurknuppel van het Luftwaffe-sluipbommenwerpertje Gotha Go 229, of het RAF-jachtvliegtuig De Havilland Vampire F Mk 1. Een ander fantasietje is de Tesla Gun, waarmee je de vijand kunt bestoken met elektrische schokken. Je opdracht - een massavernietigingswapen van de nazi's saboteren - gaat vooral gepaard met massale luchtgevechten, maar er zijn ook technische klussen: een spion op een trein droppen, vijandige voertuigen die aan parachutes naar beneden dwarrelen uit de lucht schieten. Anders dan bij een echte vluchtsimulator is de besturing verrassend eenvoudig en intuïtief. De meeste vliegtuigen zijn erg wendbaar en lenen zich tot acrobatieën zoals loopings, duikvluchten tussen brugpijlers - hou die sluitspier onder controle - of geschroefde zwenkmanoeuvres. De punten die de frivolere stunts je opleveren, kun je inruilen voor nieuwe gadgets en snufjes die later goed van pas zullen komen. Aan sfeervolle details geen gebrek: zwaar weer, explosies, rond je oren fluitende kogels en hittezoekende raketten doen je peentjes zweten. Om nog te zwijgen van die nachtelijke vlucht waarin je met een voorhistorisch stealthvliegtuig tussen een woud van vijandige zoeklichten moet slalommen om je dodelijke lading te droppen. En waar het in de eerste game soms vooral vechten was tegen de vaak vanwege de saaie decors (o.a. woestijnen), mag je dit keer door het zwerk klieven boven adembenemende locaties: de Zwitserse Alpen, de San Pietrokathedraal in Rome en zelfs de piramiden van Gizeh - waar je een zwaarbewapende zeppelin aan flarden mag rijten. Alleen de boordradio drukt de pret een beetje: de kakofonie van krakende stemmen is bijwijlen zo ergerlijk dat je friendly fire gaat overwegen. De PS3-versie - volgende week in de rekken - bevat nog enkele unieke extra's: zo kan je de vliegtuigen besturen door de draadloze controller te kantelen en wordt de multiplayermode uitgebreid met een stuntrace. Roel Damiaans