1. DOUBLE INDEMNITY

(1944; Franse import) De unieke samenwerking tussen Wilder en Raymond Chandler (ze schreven samen de filmbewerking van James M. Cains hardgekookte roman), leverde deze mijlpaal in het film noir-genre op, die ook een genadeloze kritiek inhoudt op een liefdeloos en materialistisch Amerika. Fred MacMurray is de levensverzekeringsagent die zich door onweerstaanbare femme fatale Barbara Stanwyck laat strikken. Onverwoestbare klassieker ...

(1944; Franse import) De unieke samenwerking tussen Wilder en Raymond Chandler (ze schreven samen de filmbewerking van James M. Cains hardgekookte roman), leverde deze mijlpaal in het film noir-genre op, die ook een genadeloze kritiek inhoudt op een liefdeloos en materialistisch Amerika. Fred MacMurray is de levensverzekeringsagent die zich door onweerstaanbare femme fatale Barbara Stanwyck laat strikken. Onverwoestbare klassieker die hoe onwaarschijnlijk dat ook lijkt, nog beter wordt met de jaren. (1950: Paramount) Nog altijd de sterkste, minst onsentimenteleen wreedste ontluistering van Hollywood ooit, een bizarre maarhoogst efficiënte cocktail van filmgeschiedenis, sterrenmythologie, gotische horror, galgenhumor en film noir. ' I am big. It's the pictures that got small', krijst de gevallen diva uit de stille film Norma Desmond (Gloria Swanson) tegen de opportunistische scenarist-gigolo (William Holden) die in haar netten verstrikt geraakt. (1954; Paramount) Een onweerstaanbaar charmante Audrey Hepburn als de chauffeursdochter die het hart van twee steenrijke broers sneller doet kloppen - een ongevoelige nietsnut (William Holden) en een saaie oudere zakenman (Humphrey Bogart). Een romantische komedie zoals alleen Wilder ze kan maken, inclusief wanhoopsdaden, het cynisch opofferen van emoties aan zakenbelang en genadeloze exploitatie van onschuld.(1970; United Artists) Wilders ontluisterende beeld van de meester van de deductie (Robert Stephens) als een heimelijke romanticus werd door vele bewonderaars als een zelfportret beschouwd. De humor is afwisselend bijtend en mild, de toon weemoedig en de liefdevolle reconstructie van victoriaans Londen somptueus zonder enige decoratieve overdaad. Een rijp meesterwerk, zelfs in de verminkte versie waarmee we het dus moeten doen (de langere versie wordt als verloren beschouwd).(1972; United Artists) Wilders laatste grote film is een uitbundige satire op de botsing tussen Amerikaanse en Europese waarden, cultuur en lifestyle. Jack Lemmon is de rationele zakenman die op een paradijselijk Italiaans eiland arriveert om het lijk van zijn vader op te halen. Door de andere zeden en prioriteiten in het zonovergoten vakantieoord transformeert hij langzamerhand en leert hij voor het eerst van de sensuele kanten van het leven genieten.