Dinsdag 1/2, 21.35 - vtm
...

Dinsdag 1/2, 21.35 - vtm Wordt na koken en huisjes kijken solliciteren de nieuwe tv-hype? Vtm zet alvast een eerste stap met Bezoek van de Baas. Solliciteren gebeurt in dit programma eens niet in een anoniem lokaal: de toekomstige werkgever komt gezellig bij de sollicitant aan huis. Sarah Denoo (eindredactrice): Neen, het programma is in Groot-Brittannië ontstaan na een studie waaruit bleek dat veel werkgevers het klassieke sollicitatiegesprek weinig nuttig vonden. Ze leren in dat heel formele kader zo goed als niets over hun potentiële werknemer. Een noodzakelijk kwaad, noemen ze het. En zo is het idee ontstaan om de baas aan huis te laten komen. Denoo: Het zit zo: wij zijn met de redactie naar interessante vacatures op zoek gegaan en hebben dan de bewuste werkgevers gecontacteerd. Zodra ze toezegden, hadden zij de regie van de sollicitatie in handen. De werkgever kiest op basis van de cv's enkele kandidaten die hij wil bezoeken. Hij komt bij hen thuis en als de sollicitanten na die kennismaking geselecteerd worden, volgt er een activiteit, ook door de werkgever gekozen. In de eerste aflevering, met werkgever Cardoen, is dat een dropping. Na die intense sollicitatieweek maakt de baas zijn keuze en de persoon in kwestie krijgt ook echt een contract. Denoo: Voor Cardoen is commercieel directeur Ivo Willems op zoek naar een toonzaalverkoper. De andere werkgevers zijn reclamebureau Duval Guillaume, dat via Bezoek van de Baas op zoek gaat naar een online grafist, het interieurarchitectenbureau First Luxe heeft een sales en creative manager nodig en de vierde werkgever is kapperszaak De Cliént. Denoo: Dat was voor ons als tv-maker ook spannend, want voor een keer casten we de kandidaten niet zelf. Er waren mensen die niet stonden te springen om voor de camera te komen, maar anderen zagen het als een gelegenheid om zich te bewijzen. Zo zijn er mensen die voor hun gast iets koken, een ander stelt de potentiële baas aan zijn liefje en familie voor. Dankzij die informele sfeer komen de bazen meteen veel meer te weten over de menselijke kant van hun sollicitanten, en daar is het hen bij deze formule om te doen. Denoo: De toon wordt vooral bepaald door de baas en de manier waarop die zijn of haar bedrijf leidt. Cardoen bijvoorbeeld is een familiebedrijf, daar wordt niet met ijzeren vuist geregeerd. Dat merk je ook aan Ivo Willems, die als commercieel directeur een menselijke en toegankelijke baas is. (H.V.G.)