RAVING GEORGE

' I
...

' I TECHNO, want ik doe niets liever dan met mijn ogen toe zo dicht mogelijk tegen de boxen staan om de bassen door mijn lijf te laten trillen. Voor mij is techno een erg fysieke belevenis. Dansen, zweten, duwen en trekken: het hoort er allemaal bij, zeker op een massagebeuren als I Love Techno.' 'Toen ik van Evergem naar Gent verhuisde, ging er in clubs als Make-Up en Decadance een nieuwe muzikale wereld voor me open. Toen ik op een nacht achter de dj booth stond te dansen, zag ik voor het eerst wat voor een effect een dj op het publiek heeft. Hoe één persoon zo veel energie en emotie kan opwekken. Ik dacht meteen: 'Dat wil ik ook kunnen.' Thuis oefenen dan maar, met een computerprogrammaatje dat Virtual DJ heet, tot je een mix hebt die ergens op lijkt - en plots ben je dan dj. In die volgorde: eerst de muziek, dan de titel.' In België lopen er niet zo heel veel vrouwelijke techno- of elektro-dj's rond. Rond dj's hangt een typisch mannelijk aura van seks, drugs en rock-'n-roll - dat denk ik toch. Als dj heb je ook macht, en macht wordt nog steeds met mannen geassocieerd. Zelf profileer ik me zeker niet als een 'vrouwelijke dj'. Ik wil geen softie zijn, maar diep en hard gaan in de muziek die ik speel.' 'Het is wel zo dat ik een voornamelijk mannelijk publiek aantrek. Tenminste, dat is toch de indruk die ik krijg als ik naar de eerste rijen kijk. (Lacht) En jawel, af en toe zwaait er iemand een gsm-schermpje voor mijn neus waarop 'trouw met mij' staat - of soms een iets explicietere boodschap. Ik moet erom lachen, en verder hoop ik dat die jongens ook voor de plaatjes komen, niet enkel voor het meisje dat de plaatjes aan elkaar draait.' Raving George is Charlotte de Witte (19). Ze is maandelijks resident dj in het Studio Brusselprogramma Switch.' I TECHNO, want ik kick op het gevoel van een geslaagde dialoog met het publiek. Een goede dj betrekt het publiek bij zijn verhaal. Een goed opgebouwde set is geven en nemen. Wie enkel voor zichzelf speelt, zal weinig respons krijgen. Er is niets zo leuk als mensen wild maken op de dansvloer. Ik heb geluidstechniek gestudeerd in Amsterdam, daar heb ik ook mijn eerste eigen tracks gemaakt. Wie de stap van dj naar producer maakt, krijgt gegarandeerd af te rekenen met het dilemma van de dansvloer, het gevoel dat iets pas goed is als de mensen erop willen dansen. De verleiding is groot om dezelfde trucs die je als dj gebruikt op je eigen muziek toe te passen. Het duurt even voor je op je instinct durft te vertrouwen.' 'Ik behoor tot het kransje producers die ooit de overstap van de gitaar naar de computer hebben gemaakt. Vreemd hoe die evolutie bijna nooit in omgekeerde richting gebeurt. Volgens mij heeft het iets te maken met de aantrekking van de nacht. In het nachtleven zie en hoor je dingen die buiten het alledaagse vallen. Verslavend zou ik het niet noemen, maar na een geslaagde set sta ik toch vaak te trillen van de adrenaline.' 'Tussen de weekends leid ik een vrij normaal leven. Ik werk als freelancetechnicus in verschillende studio's en daarnaast werk ik aan mijn muziek. Op I Love Techno spelen is natuurlijk een droom. Vroeger hingen de festivalposters op mijn slaapkamer en dan fantaseerde ik erop los. Het silhouet van een dj, omgeven door al dat licht, heeft iets mysterieus en episch. Toch zijn de meeste dj's en producers saaie pieten. Alleen in een kamertje aan een computer, steeds weer dezelfde loops en beats afspelen. Een dj danst ook zelden op zijn eigen muziek. We bestaan enkel bij gratie van mensen die dat wel doen.' Polydor is Thomas Houthave (28). Hij is maandelijks resident dj in het Studio Brusselprogramma Switch.' WE TECHNO, want het is de ideale manier om jezelf te verliezen. In de muziek, maar ook in de massa: techno is toch voornamelijk een collectief gebeuren. De kracht van techno zit hem uiteraard in het repetitieve. Een event als I Love Techno vraagt veel van zijn bezoekers: twaalf uur lang dansen, dat is alleen mogelijk dankzij die nooit aflatende drive. Er zijn natuurlijk mensen die daar bovenop extra middelen aanspreken, maar het is zeker niet zo dat techno niet genietbaar is zonder drugs. Techno is een legale drug, een natuurlijke high.' 'We zijn allebei klassiek geschoold als muzikant en hebben ook gespeeld in rockgroepjes die maar wat aanmodderden. Maar op feestjes waren wij degenen die bleven plakken in het zaaltje waar undergroundtechno en elektro gedraaid werden, tot ergernis van onze andere vrienden. Dus zijn we maar met ons tweetjes live elektronische dansmuziek gaan spelen, met synthesizers en drummachines. Niet minder muzikaal, zoals kwatongen nog steeds durven te beweren, maar simpelweg ánders muzikaal. We zijn soms maniakaal met onze drum- sounds bezig, die vormen de basis van al onze tracks. Daarnaast staat de melodie centraal, die moet vooral uplifting zijn. Een balans tussen krachtig en meeslepend, zo kun je de Mumbai Science-sound omschrijven.' 'Een goede dj moet vooral over voldoende mensenkennis beschikken. Techno is al lang geen marginaal verschijnsel meer. Dat is goed, maar heeft als neveneffect wel dat een steeds groter wordende groep mensen steeds dezelfde hits wil horen. Het is de kunst om aan te voelen wanneer precies in de set je zo'n crowdpleaser tevoorschijn haalt. Een beetje teasen kan nooit kwaad. Zelf kijken we op I Love Techno gigantisch uit naar Brodinski. Tiga noemt hem 'a dj's dj', en dat klopt helemaal. Wanneer hij draait, kunnen we ons helemaal overgeven, zonder dat vervelende stemmetje in je hoofd dat zegt 'let goed op, luister en leer'. De knop omdraaien wanneer je níét achter de draaitafels staat, is soms moeilijk.' Mumbai Science is het duo Jonas Kiesekoms (25) en Maarten Elen (25). In december verschijnt het eerste deel van hun ep-trilogie Unified Theory bij Lektroluv/NEWS. JONAS BOEL