Roel van Bambost (BROKEBACK MOUNTAIN)

Een héél sterk jaar, als ik dat lijstje zo zie. En dan werden films als Jarhead en The Three Burials of Melquiades Estrada nog geeneens genomineerd. Mijn favoriet is Brokeback Mountain, omwille van de hype, het taboedoorbrekende onderwerp en de kwaliteit, al mag de Oscar ook gaan naar Good Night, and Good Luck: een kleinere film maar minstens even ambitieus, politiek beladen en dus perfect passend binnen de sociaalkritische flavour of the year.

Ward Verrijcken (CAPOTE)

Vervang Crash door A History of Violence en je hebt meteen mijn persoonlijke favorietenlijstje. De winnaar wordt allicht Brokeback Mountain, een film die echt lééft in de VS, het verbazend goed doet aan de kassa en tot hier toe vrijwel alle grote prijzen wist te winnen. Bovendien is het voor Hollywood de ideale gelegenheid om haar ongenoegen te uiten tegen het oprukkende neoconservatisme. Geloof me: die kans zullen ze niet laten liggen.

Peter Van Camp (CRASH )

Brokeback Mountain heeft amper concurrentie. Als die al bestaat, komt die van Crash: een geëngageerde film die zich in L.A. en dus dicht bij Hollywood afspeelt, wat misschien enkele sympathiestemmen oplevert. Jammer trouwens dat The Machinist niet werd genomineerd, een van de beste films die ik het voorbije jaar heb gezien.

Jan Verheyen (GOOD NIGHT, AND GOOD LUCK)

Lord of War vind ik nergens terug, en ook The Assassination of Richard Nixon en The Life and Death of Peter Sellers – misschien wel de meest onderschatte film van het jaar – ontbreken. Wat me opvalt, is dat de blockbusters het compleet laten afweten. Toch vind ik het nog véél te vroeg om daarom nu al het overlijdensbericht van Hollywood te publiceren. Als ik het lijstje bekijk, blijkt namelijk dat er nog altijd sterke en interessante films worden gemaakt. En ja, Brokeback Mountain is de quasi zekere winnaar.

Patrick Duynslaegher (MUNICH)

Brokeback Mountain is niet alleen mijn persoonlijke favoriet, het is ook de film met de meeste nominaties en de statistieken wijzen uit dat die film in de regel deze categorie ook wint. Voor zover ik me kan herinneren is het trouwens het eerste jaar waarin mijn smaak perfect overeenstemt met die van de Academy. Blijkbaar heeft men vooral gekozen voor relatief kleine, veeleer klassieke cinema met een sociale of politieke ondertoon; niet voor Oscargeile prestigeprenten. Alsof Hollywood ook per se haar intelligente en kritische kant wil tonen nu het conservatisme in de VS is begonnen aan een rechtse inhaalbeweging. Spielberg zei het al: ‘Bush is het beste wat Hollywood kon overkomen.’

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content