‘DE UITREIKING VAN DE 77e ACADEMY AWARDS’

ZONDAG 27/2 VANAF 1.45 KANAALTWEE

Erik Van Looy

The Aviator, dus. En mocht Scorsese dan tóch de oscar winnen voor beste regisseur, dan gaat de prijs hier naar Million Dollar Baby van Clint Eastwood. Per slot van rekening is dat een ongeschreven Hollywood-wet: als er geen onvervalste instant-klassiekers tussenzitten, zoals dit jaar het geval is, verdeel de koek dan rechtvaardig, en compenseer waar nodig.

Jan Verheyen

The Aviator is ambitieus, slim gemaakt, uitgewerkt tot in de kleinste details en geeft diepgang aan het personage van Howard Hughes – ook al maakt het scenario soms behoorlijk vreemde sprongen. Voor mij is het dus wel degelijk een héél erg goeie Scorsese, wat anderen ook mogen beweren. En trouwens: een mindere Scorsese is nog altijd oneindig veel beter dan de gemiddelde Hollywood-film. Films die naar mijn smaak niet hadden misstaan in dit lijstje: Mean Girls, House of Sand and Fog, The Cooler, Lemony Snicket, School of Rock, My life without me en Calendar Girls. Voer voor een psychiater, jazeker!

Peter Van Camp

And the winner is: Million Dollar Baby! In de strijd met The Aviator – het meest in het oog springende duel dit jaar – zal die altijd aan het langste eind trekken, behalve in de categorie ‘beste regisseur’, omwille van de hele Scorsese-heisa. Welke film er ontbreekt? Eternal Sunshine of the Spotless Mind, wat mij betreft de beste film van het voorbije jaar, maar dat had je intussen wel begrepen.

Roel Van Bambost

The Aviator is op oscar-maat gesneden en dus de gedoodverfde winnaar, tenzij Million Dollar Baby werkelijk zo sterk is als iedereen beweert – ik heb ‘m nog niet kunnen zien. Zélf kies ik in elk geval voor Ray, ook al had Eternal Sunshine of the Spotless Mind op zijn minst een plaats in dit lijstje verdiend.

Jo Smets

Ook hier wint The Aviator. Dit jaar kunnen ze in de categorie voor ‘beste regisseur’ écht niet om Scorsese heen, en dan is de prijs voor beste film gewoon een logische consequentie. Hadden in dit lijstje ook niet misstaan: American Splendor, Collateral en de Metallica-film Some Kind Of Monster, als beste documentaire. Maar uiteraard worden ook die allemaal met de vingers in de neus geklopt door… Birth.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content