Babel

Afgezien van het ronduit abominabele Little Miss Sunshine valt er alleen maar te kiezen tussen goede en steengoede films. Ik gok op Babel, omdat dit multicultureel fresco over geglobaliseerd wantrouwen, misverstand en leed, kennelijk de gevoelige snaar raakt bij de Academy. In een rechtvaardige wereld zou de Oscar weer eens naar een film van Clint Eastwood moeten gaan, al mag het al een klein mirakel heten dat het ascetische Letters From Iwo Jima tot de genomineerden is doorgedrongen. Op zich is het trouwens ook al een wonder dat Eastwood deze film binnen het huidige Hollywoodsysteem kon maken, want zijn tweede film (na Flags Of Our fathers) over de beslissende strijd tijdens WO II om een eil...

Afgezien van het ronduit abominabele Little Miss Sunshine valt er alleen maar te kiezen tussen goede en steengoede films. Ik gok op Babel, omdat dit multicultureel fresco over geglobaliseerd wantrouwen, misverstand en leed, kennelijk de gevoelige snaar raakt bij de Academy. In een rechtvaardige wereld zou de Oscar weer eens naar een film van Clint Eastwood moeten gaan, al mag het al een klein mirakel heten dat het ascetische Letters From Iwo Jima tot de genomineerden is doorgedrongen. Op zich is het trouwens ook al een wonder dat Eastwood deze film binnen het huidige Hollywoodsysteem kon maken, want zijn tweede film (na Flags Of Our fathers) over de beslissende strijd tijdens WO II om een eiland in de Stille Zuidzee toont niet alleen de vijandelijkheden vanuit het standpunt van de Japanners maar bezit ook de kwaliteiten (humanistisch, nobel en minimalistisch) van de grootste Japanse filmkunst, van Kurosawa tot Imamura. Een goede selectie, al lag de gemiddelde kwaliteit vorig jaar toch nog een stukje hoger. Mijn favoriete film is Babel en ik denk ook dat hij zal winnen . Little Miss Sunshine is een leuke komedie maar te klein en alternatief. Letters from Iwo Jima en The Queen zijn alle twee oerdegelijk, maar te klassiek. En The Departed haalt het nét niet omdat men absoluut Scorsese zal willen naar voren schuiven in de categorie van beste regisseur. Vandaar Babel dus, al had United 93 ook een nominatie verdiend, terwijl nogal wat insiders hier ook Dreamgirls hadden verwacht. Aangezien ik net de slopende opnames van De Slimste Mens achter de rug heb, heb ik dit jaar nog maar twee van de genomineerde films kunnen zien, maar misschien helpt dat wel bij het gokken. Ik ga in elk geval resoluut voor Babel. De grootste concurrent, Dreamgirls, is namelijk niet eens genomineerd en de andere films hebben elk een handicap die hen sowieso stemmen zal kosten: Little Miss Sunshine is een independentkomedie, The Queen is Brits, Letters from Iwo Jima is Japans gesproken en The Departed is een gangsterfilm. Zelfs als zeer gierige gokker zou ik dus durven inzetten op Babel. Mijn persoonlijke favoriet is echter United 93, al verrast het me niet dat hij er zelfs niet tussen staat. Ik heb de première in New York meegemaakt en ik merkte toen al dat de meeste Amerikanen er gewoon niet klaar voor waren. En mag ik hier verder ook Borat vermelden? Het is misschien een tikje erover, maar goede, scherpe comedy is zo zeldzaam dat je ze moet koesteren. Voor mij is er maar één kandidaat: Babel. Al is het maar als eerbetoon aan Robert Altman, die vorig jaar nog bekroond werd voor zijn hele carrière en een grote impact blijft hebben op de jongere filmmakers. Iñárritu bevestigt dat hij een van de belangrijkste nieuwe jonge regisseurs is en het pleit voor Hollywood dat hij de kans heeft gekregen om de film te maken die hij heeft gemaakt. Het pleit ook voor Hollywood dat hij daarvoor zoveel erkenning krijgt. Iñárritu is een verteller die zich in woord, beeld en klank weet uit te drukken: precies wat een filmmaker moet zijn. Goed ook dat hij zoveel gehoor vindt bij het publiek met een film waarin hij uitlegt dat veel ellende voortvloeit uit het feit dat we niet meer kunnen communiceren. Communiceren kan dus toch nog. Net als vorige jaren is het een heel internationale en veelzijdige selectie waarmee de Academy nog maar eens bewijst niet langer het personeelsfeestje te zijn van de grote studio's. De grote winnaar wordt allicht Babel. Waarschijnlijk gebeurt namelijk precies hetzelfde als vorig jaar: de categorieën 'beste regisseur' en 'beste film' die van elkaar worden gescheiden omdat men per se Scorsese zal willen bekronen als regisseur, omdat The Departed een gangsterfilm en een remake is, terwijl Babel inhoudelijk toch meer ambitie heeft en dus meer in de Hollywoodtraditie past. Babel beste film dus en Scorsese beste regisseur.