De afgelopen weken lieten we onze lezers op de website stemmen op wat volgens hen de beste boekomslag van het afgelopen jaar was. Uit de lijst van tien genomineerden kwam de cover van Nele Reymens Mangat, ontworpen door KRIS DEMEY, als winnaar naar voren. ‘Nele is een vrouwelijke Brusselmans.’

Proficiat, wat betekent deze publieksprijs voor jou?

KRIS DEMEY: Het doet natuurlijk altijd plezier als je werk erkend wordt. Ik ben al jaren bezig met het ontwerpen van boekomslagen: 85 procent van mijn werk is voor boeken. Tot nu toe heb ik zowat zeshonderd omslagen ontworpen, deze bekroning is de kers op de taart.

Hoe is Nele Reymen bij jou terechtgekomen?

DEMEY: Ik werk al een tijdje samen met Nele via uitgeverij Manteau. De cover van haar vorige boek Kit met Peren was ook van mij. Je zou me haar vaste vormgever kunnen noemen.

Waar kwam de inspiratie voor de cover van ‘Mangat’ vandaan?

DEMEY: Ik heb me vooral op Nele als schrijfster en het soort verhaal in Mangat geconcentreerd. Nele is een vrouwelijke Brusselmans, iemand met een scherpe schrijfstijl. Mangat gaat over een vrouw die na een liefdesbreuk stopt met zichzelf te verzorgen, om te kijken welk effect dat heeft op haar leven en omgeving. Dat vleugje brutaliteit wilde ik ook in de omslag steken. Daarbovenop mag je niet te veel van het verhaal in je ontwerp weggeven.

Hoe zou iemand die het boek nog niet heeft opengeslagen de omslag moeten lezen?

DEMEY: Qua vormgeving wilde ik Mangat een specifieke feel geven, in dezelfde lijn als Neles vorige werk. Zo ontstaat er een herkenbaarheid als je de boeken naast elkaar legt, zodat je ziet dat ze tot dezelfde familie behoren. Dat is een gegeven dat ik meestal probeer te bereiken als ik met dezelfde auteurs werk.

Hoe belangrijk is een boekomslag?

DEMEY: Heel belangrijk! Een boek moet opvallen. Het is als een rij van tien appels waar één rode tussen zit. De rode zal opvallen en de anderen niet. Boekomslagen zijn tegenwoordig veel te conservatief.

Wanneer ben jij begonnen als coverontwerper?

DEMEY: Dat was in 1995. Het begon met een samenwerking met pionier Gert Dooreman. Ik had een sterke interesse in de boekensector. Dan pikken uitgeverijen je ontwerpen op en van het een komt het ander.

Op welke ontwerpen ben je het meest trots?

DEMEY: Ik werk al acht jaar samen met Herman Brusselmans. Als je mijn werk voor hem naast elkaar legt, zie je toch een zekere eenheid, een visueel karakter dat van Brusselmans een merk maakt. Op die omslagen ben ik dus erg trots.

Is er al een volgend project op til?

DEMEY: Een stuk of vijf. (Lacht) Een nieuwe Brusselmans, het volgende boek van Lieve Blancquaert, en ik ben ook bezig met een kinderboek over tweehonderd jaar de gebroeders Grimm.

JIMMY VANDERVELDE

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content