Een neus voor strips – Art Spiegelman heeft gelijk: zijn schetsboeken stellen niet veel voor.

Gert Meesters

Spiegelman

Oog&Blik, 3 boekjes, euro29,9

Striptekenaars zijn vaak zulke teken-maniakken dat ze altijd en overal een schetsboek meezeulen om in te krabbelen. Sommige schetsboeken zijn zo goed dat ze het niveau van de strips benaderen en een uniek beeld van de persoonlijkheid van de auteur presenteren. Zo zeggen wij nog steeds elke dag een dankbaar weesgegroet voor de bomen die het leven hebben gelaten om de schetsboeken van Robert Crumb, Chris Ware, Jacques Tardi of Joann Sfar te vermenigvuldigen.

Tot vorig jaar was er nog geen schetsboek verschenen van Art Spiegelman, sinds Maus zowat ’s werelds meest bejubelde stripauteur. Het literaire tijdschrift McSweeney’s kreeg hem zo ver om een schetsboek uit 2007 als ex- traatje aan een tijdschriftnummer toe te voegen. Blijkbaar smaakte dat naar meer, want hetzelfde schetsboek maakt nu als ‘ A‘ deel uit van het drieluik dat als Be A Nose aan de man wordt gebracht. ‘ Be‘ is een schetsboek uit 1979 en ‘ Nose‘ een uit 1983.

In een bijgevoegd cahier legt Spiegelman omstandig zijn reserves bij deze publicatie uit. Hij heeft zelden de zelfdiscipline om regelmatig een schetsboek bij te houden en belangrijker: anders dan bij sommige collega’s zijn Spiegelmans striptekeningen veeleer het resultaat van hard zwoegen dan van een tref-zeker talent. De titel voor zijn schetsdrieluik haalde hij dan ook uit The Bucket of Blood, een horrorfilm uit 1959 van Roger Corman, waarin een beeldhouwer vruchteloos worstelt met een homp klei die maar niet de vorm van een neus wil aannemen. Zo voelt Spiegelman zijn gevecht met het tekenblad aan.

Hij heeft zichzelf prima ingeschat: de meeste tekeningen uit deze drie schetsboeken zijn helemaal niet mooi. De leukste pagina’s zijn niet voor niets de sporadische bijdragen van andere auteurs met wie Spiegelman in de tijd van de schetsboeken optrok, zoals Charles Burns of José Muñoz. De gekozen periodes zijn wél interessant. Ten tijde van ‘ Be‘ bezocht Spiegelman Auschwitz als research voor Maus. ‘ Nose‘ ontstond in de hoogdagen van Spiegelmans legendarische striptijdschrift Raw en ‘ A‘ toen hij zichzelf opnieuw spontaan wilde leren tekenen. Maar wie echt iets wil leren over hoe Spiegelman die drie periodes heeft ervaren, komt bedrogen uit.

Gert Meesters

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content