1 7 MEN FROM NOW (1956) Tegenwoordig doen regisseurs ervaring op door shampoospotjes te draaien. Budd Boetticher behoort tot een generatie van brutale avonturiers: na zijn studies ging hij aan de slag als matador in Mexico. Zijn cultfaam dankt hij aan een kleine westerncyclus met Randolph Scott, beginnend met het miniatuurmeesterwerkje 7 Men From Now, waarin Scott met rustige volharding achter de moordenaars van zijn vrouw aangaat. Wat Boetticher in zijn gebalde stijl i...

1 7 MEN FROM NOW (1956) Tegenwoordig doen regisseurs ervaring op door shampoospotjes te draaien. Budd Boetticher behoort tot een generatie van brutale avonturiers: na zijn studies ging hij aan de slag als matador in Mexico. Zijn cultfaam dankt hij aan een kleine westerncyclus met Randolph Scott, beginnend met het miniatuurmeesterwerkje 7 Men From Now, waarin Scott met rustige volharding achter de moordenaars van zijn vrouw aangaat. Wat Boetticher in zijn gebalde stijl in 78 minuten verteld, getoond en gesuggereerd krijgt, is een wonderbaarlijk staaltje van less is more B-filmethiek. 2 HONDO (1954) John Wayne werd vaak gedemoniseerd als roodhuidenhater, maar deze film spreekt dit alvast tegen. Wayne speelt zelf een ruige individualist met Apachenbloed die zich ontfermt over een alleenstaande vrouw (Geraldine Page in haar bioscoopdebuut) en haar zoontje, die in de wildernis proberen te overleven. Ook de Apachenleider neemt het gezin in bescherming en bij de overwinning van de cavalerie betreurt Wayne het verdwijnen van de indianencultuur. John Farrow draaide deze prent oorspronkelijk in 3D, vandaar het opzichtig gebruik van dramatische voorgrondeffecten. 3 PLUNDER OF THE SUN (1953) John Farrow (de vader van Mia) is de regisseur van deze stemmige flashbackthriller over een jacht op een Aztekenschat. De mix van film-noirbelichting en het op locatie filmen in Mexico geeft maximale visuele expressie aan de intriges van de hardgekookte karakters. 'I'll bet you beat women', zegt Diana Lynn. ' When they need it', antwoordt Glenn Ford koeltjes. 4 RING OF FEAR (1954) Hét curiosum in de reeks is dit moordmysterie in het circuswereldje. De echte Mickey Spillane (van de rauwe Mike Hammerdetectiveverhalen) is bizar gecast als een pulpschrijver die de ontsnapte psychopaat moet ontmaskeren die circusnummers saboteert. De amateuristische regie van Waynes favoriete scenarist James Edward Grant verhoogt het campgehalte. 5 McLINTOCK! (1963) Antifeministische machoactie bij de vleet in deze slapstickwesternversie van Shakespeares Getemde Feeks met Wayne en Maureen O'Hara, en geregisseerd door Andrew V. McLaglen. Scenarist James Edward Grant vat de formule kordaat samen: 'Al wat je nodig hebt in een John Wayneprent is een lichtgeraakt wijf met dikke tieten die Duke over zijn knie kan leggen en billenkoek geven, en een assortiment onnozelaars die hij om de vijf minuten op hun smoel kan slaan. Tussendoor vul je het op met gags, vlaggen en achtervolgingen. Meer moet dat niet zijn. Zijn fans krijgen er maar niet genoeg van. ' (P.D.)