Zondag 24/5, 23.15, 2BE
...

Zondag 24/5, 23.15, 2BEPsycho II. Psycho III. Psycho IV: The Beginning. De frame by frame-remake van Gus Van Sant. Psycho mag dan wel een van de bekendste films van Alfred Hitchcock zijn, de afgeleide producten van de klassieker uit 1960 hebben de nalatenschap ervan niet echt meer glans gegeven. De tv-serie Bates Motel ging in 2013 dus niet onder een goed gesternte van start, maar ondertussen zijn er wel al drie seizoenen van en heeft de reeks een paar prijzen in de kast staan. Bates Motel is een prequel op Psycho (ook al speelt de serie zich in onze hedendaagse maatschappij af) en toont hoe de jonge Norman Bates opgroeit aan de zijde van zijn mama Norma, die na de dood van haar man een motel gaat uitbaten in het (fictieve) dorpje White Pine Bay. Het motel is echter nog maar net open of de voormalige eigenaar breekt binnen en randt Norma aan, waarna Norman de aanvaller om het leven brengt en hij en zijn moeder het lijk verbergen in een nabijgelegen meer. Norma en Norman worden dus partners in crime, die samen moeten spannen om te verhinderen dat de politie hen op het spoor komt als de verantwoordelijken voor de verdwijning. Het wordt dus al snel duidelijk waar het met Norman zo fout is gelopen dat hij op latere leeftijd de kleren van zijn mama zal aantrekken en de motelgasten vermoorden. Maar het verhaal van Bates Motel is ook meer dan de making of a monster. Niet alleen Norman en zijn moeder hebben een duister geheim, het hele dorpje is veel minder lieflijk dan het lijkt en aflevering na aflevering worden de laagjes afgepeld en onder meer een cannabishandel, een seksnetwerk en een corrupt rechtssysteem in White Pine Bay blootgelegd. Het geeft de serie een beetje een Twin Peaks-tintje, en het sluit eigenlijk goed aan bij het basisthema van Psycho - dat perfect normaal uitziende mensen erg duistere kantjes kunnen hebben. Het hart van Bates Motel blijft echter de relatie tussen de twee hoofdpersonages, en hun evolutie. De jonge acteur Freddie Highmore geeft op indrukwekkende wijze gestalte aan Norman, een sympathieke jongeman bij wie duidelijk al enkele psychopatische trekjes doorschemeren. Maar vooral Vera Farmiga - ooit nog genomineerd voor een Oscar voor haar rol naast George Clooney in Up in the Air - steelt de show als de labiele, manipulatieve moeder die er een erg ongezonde relatie met haar zoon op na houdt. In één scène kleedt ze zich voor de jongen uit, met de woorden: 'I'm your mother. It's not like it's weird or anything.' Het is die vreemde vibe die Bates Motel zijn sinistere charme geeft en ervoor zorgt dat de serie in het Psycho-universum een verre maar wel verdiende tweede is. STEFAAN WERBROUCK