ACHTERGROND

Rocksteady Studios, de Amerikaanse ontwikkelaar achter de Arkham-gamereeks, vertelde enkele maanden geleden klaar te zijn met de Batman-franchise. Met het nieuwe Arkham Knight, de vierde game in de serie, kregen de makers het gevoel dat ze nu echt alles verwezenlijkt hadden dat ze oorspronkelijk voor ogen hadden: interactief overbrengen hoe het voelt om Batman te zijn - met bovendien uitstekende kritieken en dito verkoopcijfers. Hoe het nu verder moet met de hitreeks van Warner Bros. zijn zorgen voor later. Feit ...

Rocksteady Studios, de Amerikaanse ontwikkelaar achter de Arkham-gamereeks, vertelde enkele maanden geleden klaar te zijn met de Batman-franchise. Met het nieuwe Arkham Knight, de vierde game in de serie, kregen de makers het gevoel dat ze nu echt alles verwezenlijkt hadden dat ze oorspronkelijk voor ogen hadden: interactief overbrengen hoe het voelt om Batman te zijn - met bovendien uitstekende kritieken en dito verkoopcijfers. Hoe het nu verder moet met de hitreeks van Warner Bros. zijn zorgen voor later. Feit is dat Rocksteady hier afscheid neemt in stijl, met een knaller van jewelste. Gotham City is uitgestrekter en diverser dan ooit tevoren, en je kunt er ook meer in exploreren: alles wat je ziet, kan doorlopen en met je cape doorzweefd worden. Veel van de gadgets zijn de Batgamer al vertrouwd, zoals de lucht doorklievende Batarang (die je nu ook midden in de lucht kunt gooien), het touwen schietende Grapnel Gun en de vijandelijke wapens saboterende Disruptor. Hét nieuwe snufje bij uitstek is de Batmobile (gelijkend op het exemplaar uit de Christopher Nolan-films), die je eender waar kunt oproepen om te springen, door obstakels te beuken en raketten af te vuren. Je kunt het vehikel zelfs soepel op afstand besturen. In bepaalde situaties wordt de vleermuisman geassisteerd door een van zijn bondgenoten (Robin, Nightwing en Catwoman). Via de nieuwe Dual Play-functie kun je tijdens knokpartijen van speelbaar personage switchen, waarbij je zelfs combo's en speciale teambewegingen kunt maken. Van buiten- naar binnenlocaties lopen kan nu ook zonder laadtijden. Het nachtelijke alter ego van Bruce Wayne neemt het onder meer op tegen de Scarecrow, de Riddler, de Penguin, Two-Face, Poison Ivy én een door DC Comics speciaal voor deze game bedachte booswicht: de Arkham Knight, een vileine versie van Batman. Batman: Arkham Knight mist misschien het verrassingseffect van het eerste deel, Arkham Asylum (2009), maar is hoe dan ook een hoogtepunt in de reeks. De Batmobile is geen gimmick: de wagen is een speelbaar personage op zich - een natte droom van elke Batman-fan. Grafisch rolt het spel op PS4 en Xbox One overtuigend met de spierballen: in de details springt het zichtbaar nog enkele niveaus hoger dan de op zich al schitterende graphics van Arkham City (2011). De voorbije zes jaar geen Batman-game gespeeld? Laat het dan deze zijn. Al enige tijd liefhebber? Dan is dit een parel aan de kroon, die je minstens tot de herfst speelt of herspeelt. BATMAN: ARKHAM KNIGHT PC ? PS4 ? XBOX ONE ? WARNER BROS. GAMEPLAY **** GRAFIEK **** GELUID **** DIMITRI DEWEVER