In 2013 won de Franse schrijver Pierre Lemaitre de Prix Goncourt met een gelaagde picareske roman over twee door hun ervaringen in de loopgraven getekende soldaten die aan het eind van de Eerste Wereldoorlog hun plaats zoeken in de maatschappij. Groot was dan ook de verbazi...

In 2013 won de Franse schrijver Pierre Lemaitre de Prix Goncourt met een gelaagde picareske roman over twee door hun ervaringen in de loopgraven getekende soldaten die aan het eind van de Eerste Wereldoorlog hun plaats zoeken in de maatschappij. Groot was dan ook de verbazing toen bleek dat de Franse humorist Albert Dupontel zich aan de verfilming van dat gelauwerde stukje literatuur zou zetten. De scenarist, regisseur en acteur maakte er een heus passieproject van dat de verwachtingen moeiteloos overtreft. Au revoir là-haut is een klassiek verteld maar weelderig historisch drama vol zwierig complexe camerabewegingen en knipogen naar de Franse stille film, slapstickmeesters als Buster Keaton en klassieke Hollywooddrama's als Casablanca (1942). Dupontel trapt evenwel nooit in de postmoderne val van de referentie-om-de-referentie, maar laat zijn liefde voor de filmgeschiedenis spreken in intieme én enkele schaamteloos opulent georkestreerde scènes. Puur beeldend is Dupontels creatie de meest ambitieuze Franse film van het jaar, en de auteur slaagt er daarnaast in om te ontroeren zonder tranerigheid en om te lachen met 's mens miserie zonder ook maar een moment in platte oorlogskolder te vervallen. Au revoir là-haut is Grote Cinema over de Grote Oorlog.