Met Blade Runner 2049 is de Canadese cineast Denis Villeneuve er wonderwel in geslaagd een sf-blockbuster - een sequel dan nog - tot moderne kunst te verheffen. Het is dus niet oninteressant om 's mans vorig...

Met Blade Runner 2049 is de Canadese cineast Denis Villeneuve er wonderwel in geslaagd een sf-blockbuster - een sequel dan nog - tot moderne kunst te verheffen. Het is dus niet oninteressant om 's mans vorige film Arrival nog eens te bekijken. Ook dat is een opzettelijk beheerste en traag opgebouwde scifiprent waarin het de maker van Incendies, Prisoners en Sicario meer te doen is om ideeën, sfeer en emoties dan om explosies en special effects. Amy Adams speelt Louise Banks, een professor linguïstiek die door de Amerikaanse regering wordt ingeschakeld om te communiceren met de aliens die in ellipsvormige ruimtetuigen boven het aardoppervlak hangen. Haar missie: erachter komen wat hun bedoeling is voor de wereldleiders beslissen om de buitenaardse indringers de oorlog te verklaren. Arrival is als sf-trip stukken minder bombastisch dan we van de Emmerichs en Bays van deze wereld gewoon zijn. De soundtrack van de IJslander Jóhann Jóhannsson, het fraaie camerawerk en de dito montage zorgen voor extra sfeer.