ANTI-VICE CAMPAIGN 2005, ZHANG HAIYING

We willen het, maar we worden er niet altijd beter van: Sex, Money and Power. Maison Particulière toont tweesnijdende pronkjuwelen.

Dat China niet mals is voor wie er een andere mening op na houdt, is niet bepaald een geheim. Gelukkig zijn er kunstenaars – denk aan artiest-dissident Ai Weiwei – die zich vol in de strijd blijven werpen. Ook Zhang Haiying (40) schildert situaties waarin een enkeling de duimen moet leggen tegen de macht van de overheid.

Een van zijn meest geliefkoosde onderwerpen is prostitutie, een niche waarin vooral de allerzwaksten proberen te overleven. Prostitutie en pornografie worden niet getolereerd in China. Op gezette tijden ruimt de Chinese arm der wet rosse buurten op. Sensibiliseringscampagnes focussen op de straffen die de vrouwen boven het hoofd hangen.

In het monumentale schilderij Anti-Vice Campaign wordt een jonge vrouw opgepakt door de politie – vrij letterlijk: drie mannen dragen het meisje mee als aangeschoten wild na een geslaagde jacht. Voor dit doek gebruikte Zhang een campagnefoto die hij op het internet vond. Hij gooide het meisje tegen het canvas als een weerloos schepsel dat een vernederende behandeling krijgt. Haast alle omstanders zijn mannen en natuurlijk schiet niemand het arme kind ter hulp. Het onthutsende tafereel wordt met onmiskenbaar genoegen gadegeslagen. Er ontstaat zelfs een toeloop van kijklustigen die plezier scheppen in het ongeluk van een ander. Leedvermaak, overigens niet een eitje om te schilderen.

Deze frontale strijd tegen de ‘zonde’ is een van de vele opvallende bijdragen op Sex, Money and Power. Zoals de titel al doet vermoeden, is de tentoonstelling niet bepaald ingetogen. De deelnemende kunstenaars bekijken de zaak grondig en zijn op post met intens en beladen, maar evengoed humoristisch werk.

Bij elke tentoonstelling nodigt het Brusselse Maison Particulière een kunstenaar uit die zich kan vinden in het thema en van wie het een ruime hoeveelheid werk laat zien. Deze keer is dat Kendell Geers (zie hiernaast), royaal aanwezig met freudiaanse heilige maagden, gouden matrakken, zwaailichten en een bloederig zelfportret – Bloody Hell – dat verwijst naar zijn afkomst als blanke Zuid-Afrikaan.

Vrijwel alle bijdragen behalve die van Geers komen uit privécollecties. Nu en dan wordt Sex, Money and Power een tikkeltje expliciet, vandaar het bordje ‘verboden onder de achttien’.

GEZIEN OP SEX, MONEY AND POWER, MAISON PARTICULIÈRE, BRUSSEL, TOT 24/3

ELS FIERS

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content