Al vijf platen lang troont de West-Vlaamse (maar in wezen interprovinciale) groep Ansatz Der Maschine haar luisteraars mee naar klankpanorama's gekenmerkt door detail, subtilit...

Al vijf platen lang troont de West-Vlaamse (maar in wezen interprovinciale) groep Ansatz Der Maschine haar luisteraars mee naar klankpanorama's gekenmerkt door detail, subtiliteit en zachte glooiingen. Toch kerfde componist Mathijs Bertel altijd wel krasjes op het venster voor je neus, zodat je zijn deels akoestische indietronica niet al te achteloos op je af kon laten komen. Dat is op Burial Songs niet anders. Op deze plaat, over vaarwel zeggen en het gemis dat dat veroorzaakt, welt de sereniteit op uit een twinkelende harp, bedachtzame cello en dromerige basklarinet. Ook het elektronische part stuitert en tikt op gedempte toon, waarbij af en toe een stem (van Sophia Ammann, de Brit Will Samson of Amenra-zanger Colin H. van Eeckhout) de voorgrond betreedt. Wat vluchtig soms, maar toch een fraai requiem.