Van Oskar Schindler over de Ierse vrijheidsstrijder Michael Collins tot zijn Schotse evenknie Rob Roy en - binnenkort - Abraham Lincoln: Liam Neeson heeft duidelijk iets met historische personages en was dus de geknipte man voor de rol van Alfred Kinsey. 'Mensen met een persoonlijkheid trekken me enorm aan', aldus de 51-jarige Ier. 'De grote multinationals maken onze maatschappij steeds homogener en kleurlozer. Dat alles maakt mensen die hun nek durven uitsteken interressant.'
...

Van Oskar Schindler over de Ierse vrijheidsstrijder Michael Collins tot zijn Schotse evenknie Rob Roy en - binnenkort - Abraham Lincoln: Liam Neeson heeft duidelijk iets met historische personages en was dus de geknipte man voor de rol van Alfred Kinsey. 'Mensen met een persoonlijkheid trekken me enorm aan', aldus de 51-jarige Ier. 'De grote multinationals maken onze maatschappij steeds homogener en kleurlozer. Dat alles maakt mensen die hun nek durven uitsteken interressant.'Neeson: Misschien wel, maar dat gebrek aan sociale vaardigheden zie je wel vaker bij wetenschappers. Begin jaren '70 heb ik een jaar universiteit gelopen in Belfast en daar had ik les van professor Bates, een van de beste fysici ter wereld. Die man kwam 's morgens de aula binnen en begon zonder één woord te zeggen allerhande formules op het bord te schrijven. De volgende drie weken mocht je die dan trachten te ontcijferen, eerst zijn hiëroglyfische geschrift, daarna de vragen die hij stelde. Ik heb vaak aan hem gedacht tijdens mijn research voor Kinsey. Neeson: O nee! Ook niet op school, zelfs niet met de andere jongens van mijn klas. Het was alsof het niet bestond. Mijn eerste confrontatie met seks waren de tekeningen op de muur van het toilet, die weinig aan de verbeelding overlieten. Maar dat was de geest van de tijd. Mijn moeder heeft me bijvoorbeeld ook nog niets gevraagd of gezegd over Kinsey. Een vriend van me, Seamus Smith, was vroeger de filmcensor in Ierland. Geweldige kerel, met een fenomenale filmkennis. Hij zag Kinsey een paar maanden geleden en mijn moeder vroeg hem of ze moest gaan kijken. Waarop Seamus: ' It's not a mum's movie.' (lachje)Neeson: Bill en ik hebben het erover gehad, ja. Het Amerikaanse klimaat is behoorlijk angstaanjagend op dit moment. De herverkiezing van Bush had niks te maken met de terroristische dreiging. Het ging om de homorechten en de zaak 'Roe vs Wade', waarbij het Hooggerechtshof had beslist om abortus in bepaalde gevallen te legaliseren. Amerika is een vreemd land als het op seksualiteit aankomt. Dat viel ook enorm op bij de interviews voor de film. In de States wou elke journalist weten hoe het voelde om een man te kussen. In Europa interesseert dat niemand. Neeson: Ja, omdat Kinsey al decennialang afgeschilderd wordt als de baarlijke duivel - trouwens door dezelfde mensen die Romeo and Juliet zonder blikken of blozen 'pornografisch' noemen. (lachje) Zij achten Kinsey verantwoordelijk voor de hele liberalisering die zich in Amerika en de rest van het Westen heeft afgespeeld. Alles is zijn schuld en door hem zwart te maken, hopen ze dat alles weer zal worden zoals het vroeger was. Neeson: De regering die momenteel aan de macht is, wil de klok terugdraaien naar de vroege jaren '50, toen de Koude Oorlog in volle gang was en iedereen zijn seksleven verborgen hield. Daar lees je de hele tijd bewijzen van. De seksuo-logie die Kinsey opstartte, is underground moeten gaan. Eind vorig jaar stond in TheNew Yorker een artikel over onderzoekers die zeiden dat ze nu gecodeerde boodschappen moeten gebruiken om data naar elkaar te sturen. Voor de regering is elk excuus goed om in hun subsidies te snoeien. Neeson: Omdat ze een luide morele stem hebben. Ze zijn met meer dan je denkt. 50 tot 70 miljoen Amerikanen zeggen dat ze evangelische christenen zijn. Dat is 40 % van de stemmen die Bush gekregen heeft. Neeson: Ik weet het, maar ondanks alles heb ik Amerika graag. In de wereldgeschiedenis is het land als een puistige puber. Het heeft de potentie om groot te zijn, maar wordt nog geplaagd door naïviteit en dwaasheid. Maar ik blijf het een geweldig land vinden. Neeson: Als Kinsey er niet was geweest, was er volgens mij iemand anders zoals hij opgestaan. De tijd was er rijp voor. De twee oorlogen hadden de wereld voorgoed veranderd en zeker de Amerikaanse samenleving. Tijdens de Tweede Wereldoorlog deden vrouwen het werk van de mannen die naar het front waren getrokken. Die vrouwen hadden ook affaires en relaties, en toen de soldaten terug thuis kwamen, weigerden ze braaf weer naar de keuken te verhuizen. En dan krijg je iemand zoals Kinsey, die twee geweldige bestsellers schrijft over mannelijke en vrouwelijke seksualiteit, even populair als Gone with the Wind. Plots voelden al die mensen zich gesterkt in hun seksualiteit, omdat ze merkten dat ze niet abnormaal waren. Kinsey heeft dus zeker de deur opengezet voor de sek-suele revolutie. Neeson: Reken maar. Nu zijn ze nog jong, maar als het zover is, zal ik klaar staan. Er heerst ongelooflijk veel verwarring bij kinderen die vandaag opgroeien. Ze worden 24 uur per dag gebombardeerd met seksuele beelden, maar als ze ingaan op hun seksuele impulsen worden ze gestraft en misschien zelfs in een instelling gestopt. Maar in de tienerblaadjes die ze lezen staat wel hoe ze goed moeten vrijen. Dat is toch gewoon absurd? Ruben Nollet'Amerikaanse Seksuologen sturen elkaar gecodeerde boodschappen, uit schrik voor de regering. Zo puriteins zijn ze hier!'