Mars Needs Woman

'De versie op de plaat is helemaal opgebouwd rond de demo die Wim van dit nummer heeft opgenomen - bij hem thuis in de woonkamer, met één microfoon! We hebben er wel nog een arrangement aan toegevoegd en zo, maar mijn stem komt uit die allereerste take. Je kan Mars Needs Woman beschouwen als een sprookje, maar evengoed is het een monologue intérieur over een onbereikbare liefde.'
...

'De versie op de plaat is helemaal opgebouwd rond de demo die Wim van dit nummer heeft opgenomen - bij hem thuis in de woonkamer, met één microfoon! We hebben er wel nog een arrangement aan toegevoegd en zo, maar mijn stem komt uit die allereerste take. Je kan Mars Needs Woman beschouwen als een sprookje, maar evengoed is het een monologue intérieur over een onbereikbare liefde.' 'Uniek aan deze song is het 5/8-ritme, dat heel weinig gebruikt wordt. De enige nummers die ik ken met zo'n ritme zijn Take Five en Everything's Alright uit de soundtrack van Jesus Christ Superstar. Ik heb nachtenlang gezocht naar een passende baslijn, want ik kwam altijd uit op de basloop van Take Five. Maar in de studio kwam onze studiobassist, Laurent Vernerey, doodleuk met iets helemaal anders aanzetten: heb ik dus dagen en nachten voor niets zitten kloten (lacht).' 'Dit was de eerste song die er op Belle-Île kwam uitgerold. Het was 's avonds laat, ik was een beetje druggy van de pijnstillers en lag al half in slaap toen ik de akkoorden voor dit nummer begon te spelen. Jeroen Swinnen was gelukkig bij de pinken en heeft het opgenomen. Zélf herinner ik mij dat moment hoegenaamd niet, ik moet slaapdronken zijn geweest.' 'Deze song is me heel dierbaar omdat hij zo persoonlijk is. Hij gaat over de bevrijding die ik voelde op Belle-Île, toen ik na anderhalf jaar miserie eindelijk weer open begon te bloeien. Ik was er nog lang niet bovenop, maar de kentering was ingezet.''Dat er ook een liedje van The Beat- les is dat Because heet, is puur toeval (lacht). Samen met Sundance is dit een van de overgangs- nummers tussen de oude en de nieuwe Joost.' 'Een van mijn favorieten. Hij is ontstaan in dezelfde state-of-mind als Tunnelvision en gaat dus over mijn rehabilitatie. Een magisch moment beleefd trouwens toen Jean-Marie Aerts op een nacht in de ICP-studio's de riffs voor dit nummer uitprobeerde met de volumeknop op 200. Zelfs aan de andere kant van het glas voelde je de trillingen door je lijf zinderen.Fantástisch!' 'Dit nummer is al minstens vijf jaar oud en sluit dus nog een beetje aan bij mijn vorige plaat. De definitieve versie is ontstaan bij Kevin Killen in New York (producer van o.a. Peter Gabriel en Elvis Costello, nvdr.). Hij was het die er Gerry Leonard bijhaalde, de gitarist en musical director van David Bowie.' 'Een song die qua sound heel erg aan George Harrison en Traveling Wilburys doet denken. Alweer: courtesy of Jean-Marie Aerts, die met zijn gitaarlick mee de feel van dit nummer heeft bepaald. Dat de titel naar Wings en dus ook naar Paul McCartney en The Beatles verwijst, is alweer louter toeval (lacht).' 'In Miles hoor ik weer Joost-de-straatmuzikant, want hij is geschreven in een voor buskers typische open tuning. Met dank ook aan Mike Scott van The Waterboys, die een beetje aan de tekst heeft meegeschreven.' 'Nee, dit is géén antwoord op All Night Long van Lionel Richie (lacht). Deze song is geschreven in de fingerpicking-stijl van Donovan, ik heb 'm ingespeeld op een gitaar uit 1947 die ik ooit heb gekocht in New York. Nog steeds elke cent van zijn geld waard!' (V.B.)