As I Am SonyBMG R&B In concert: 25/3 Sportpaleis, Antwerpen
...

As I Am SonyBMG R&B In concert: 25/3 Sportpaleis, Antwerpen Met R&B is het een beetje zoals met Kate Moss: sinds het halve muzikantengild er zich aan heeft vergrepen, zijn we er almaar koelere minnaars van geworden. Ook de Amerikaanse chanteuse Alicia Keys stoeit wat af met R&B, maar zij beschikt gelukkig over heel andere talenten dan de bimbo's die dagelijks in allerlei krolse, recht uit de Kamasutra gelichte poses over het MTV-scherm kruipen. Die talenten zijn overigens talrijker dan haar twee meest in het oog springende: ze heeft een feilloze neus voor catchy popsongs, is behept met een wonderbaarlijke soulstem en speelt bovendien voortreffelijk piano. Dat niet alleen wij in de talenten van Alicia Keys geloven, bewijzen de facts & figures. Haar eerste twee platen, Songs In A Minor en The Diary of Alicia Keys, gingen samen zo'n twintig miljoen keer over de toonbank en leverden haar meer Grammy's op dan een gemiddelde schoorsteenmantel torsen kan. Of haar derde studioalbum evenveel afnemers zal vinden als zijn twee voorgangers is nog maar de vraag, want As I Am moet het zonder monsterhits als Fallen en You Don't Know My Name stellen. Vastberaden zoekt la Keys minder platgetreden maar des te avontuurlijker paden op, al is van een radicale ommezwaai geen sprake: ook haar nieuwste worp blijft geheel op maat van hitradio's gesneden en dus worden de songs geregeld met productionele glijmiddeltjes ingesmeerd opdat ze ook vlotjes de oren van ongeoefende luisteraars zouden kunnen penetreren. Sommige nummers, zoals Like You'll Never See Me Again, hebben al eens onder die suikerzoete productie te lijden en wanneer Keys in Prelude To A Kiss ook nog eens haar stembanden in een honingbad onderdompelt, kunnen diabetici zich maar beter spoorslags uit de voeten maken. Maar daarmee hebben we al ons kritische kruit verschoten, want voor de rest klopt het, euh, plaatje volledig: elke pia-noriedel zit op zijn plaats, iedere tussenkomst van het koortje is perfect ge-timed, elke kreet van la Keys wordt uiterst zorgzaam in de mix geplaatst en ook de drumcomputers sputteren op het juiste moment. Zelfs de instrumentale intro, vaste prik op R&B- en hiphopplaten, is hier geen verplicht nummertje, maar een ideale sfeerschepper waarin een dartele klavecimbel komt langsgefietst. Ook zeer de moeite zijn het bijzonder seventies aandoende Teenage Love Affair, dat zó op de soundtrack van een blaxploitationfilm had gekund, de zwoele soulballade Wreckless Love, het kippenvelverwekkende The Thing About Love en single Superwoman, waarin Keys het opneemt tegen een Rhodespiano, een zoemende mellotron en een bliepend orgeltje. Van selfmade R&B- chicks als Alicia Keys maken ze er veel te weinig tegenwoordig. Als geen ander belichaamt ze tegelijk de soul spirit van Marvin Gaye, de funky dansbaarheid van Stevie Wonder en de erotische geladenheid van Erykah Badu en Sade. En alsof dat al niet kan tellen, is ze ook nog eens de trotse bezitster van een angelieke stem waarin de timbres van halfgoden als Jill Scott, Billie Holiday, Curtis Mayfield en Mary J. Blidge versmolten zijn. Misschien komt het dankzij Alicia Keys allemaal nog goed met die verdomde R&B. Nu nog met Kate Moss. Downloadtip * Superwoman * The Thing About Love * Teenage Love AffairVincent Byloo