'Als je de piraten niet kunt verslaan door ze een proces aan te doen, is het geen slechte strategie om ze te kopiëren en zo hun macht te breken', vertelde Matt Mason enkele maanden geleden in Knack. Mason is de auteur van Piraterij, een boek waarin fenomenen als illegaal downloaden en gekopieerde dvd's niet enkel als problemen worden beschouwd, maar ook als kansen voor de entertainmentindustrie. De redenering van Mason is simpel: als piraten erin slagen om het gras van voor je voeten weg te maaien, betekent dat dat zij een dienst aanbieden waarvoor een publiek bestaat. Dus kun...

'Als je de piraten niet kunt verslaan door ze een proces aan te doen, is het geen slechte strategie om ze te kopiëren en zo hun macht te breken', vertelde Matt Mason enkele maanden geleden in Knack. Mason is de auteur van Piraterij, een boek waarin fenomenen als illegaal downloaden en gekopieerde dvd's niet enkel als problemen worden beschouwd, maar ook als kansen voor de entertainmentindustrie. De redenering van Mason is simpel: als piraten erin slagen om het gras van voor je voeten weg te maaien, betekent dat dat zij een dienst aanbieden waarvoor een publiek bestaat. Dus kun je als bedrijf in plaats van processen aan te spannen beter proberen om hun klanten te bedienen en een deel van die markt in te pikken. Nadat Piraterij in de VS en Groot-Brittannië verschenen was, werd Mason gecontacteerd door Disney. Die filmstudio was tot dan een van de strengste vervolgers van piraten, maar wilde het geweer van schouder veranderen. De kans bestaat dat Mason de bonzen heeft ingefluisterd om dvd's van films vroeger na de bioscooprelease uit te brengen. Het zogenaamde 'window' - de periode tussen de twee releases - ligt nu namelijk vast op vier maanden, terwijl een film het gros van de opbrengst in de eerste acht weken ophaalt. Daardoor krijgen piraten twee maanden vrij spel om hun dvd's aan de man te brengen en loopt de studio inkomsten mis. Dus besliste Disney om Alice in Wonderland, de nieuwe film van Tim Burton, een maand vroeger dan normaal op dvd uit te brengen. Begin maart komt hij in de zalen en begin juni verschijnt hij op dvd. Tot grote woede van bioscoopuitbaters in Groot-Brittannië en Nederland die besloten om de film dan niet te vertonen - Kinepolis in België had bij het ter perse gaan nog geen standpunt bepaald. Enkele maanden geleden, bij de release van Up, was Disney al hetzelfde van plan, maar toen plooide de studio nadat verdelers gedreigd hadden om Disney's A Christmas Carol niet in de zalen toe te laten. Nu lijkt de filmstudio echter vastberaden. We kunnen begrip opbrengen voor de vrees van bioscoopuitbaters dat hun recettes zullen dalen, alleen is de beslissing om Alice in Wonderland te boycotten vreemd. Dit is een film waarvoor mensen graag naar de bioscoop gaan: er doet een grote ster in mee - Johnny Depp - en hij is gemaakt door een regisseur met een flamboyante visuele stijl, die veel beter tot zijn recht komt in de cinema. Bovendien komt er een versie in 3D, de technologie die net bedacht is om het publiek uit de luie zetel te krijgen. Door de strijd tegen de piraterij én de gigantische inkomsten uit dvd's is het sluiten van de 'windows' een kwestie van tijd. In plaats van de voordelen van een bioscoopvertoning te beklemtonen en er een campagne vóór de cinema van te maken, geven sommige uitbaters de indruk dat hun belangrijkste argument is dat je bij hen de films eerder kunt bekijken dan op tv, en dat de omstandigheden weinig uitmaken. En dat lijkt ons niet de boodschap die je als exploitant wil uitdragen. Stefaan WerbrouckAlice in Wonderland is een film waarvoor mensen graag naar de bioscoop gaan. Waarom die dan boycotten?