ALEK WEK: HET AFRIKAANS MODEL

20.00 – CANVAS

Haar eindeloze benen, nobele trekken en – volgens kenners – goddelijke achterwerk maken van Alek Wek een van de bestbetaalde supermodellen. Maar de weg van een klein dorpje in Soedan naar ’s werelds catwalks is lang. In Het Afrikaans model volgt TerZake Wek die samen met haar moeder terugkeert naar haar geboorteland, op zoek naar haar tante en het graf van haar vader. Het is een emotioneel weerzien met een land dat na jaren burgeroorlog volledig aan de grond zit.

In 1977 leek ze met haar naam al voorbestemd voor groot geluk: ‘Alek Wek’ betekent dan wel ‘zwart-witte koe’, voor de Dinka, haar stam, is het een teken van voorspoed. Als ze vijf is, wordt haar kindergeluk brutaal verstoord. De burgeroorlog dwingt het gezin te verhuizen naar de hoofdstad Khartoem. Als vader Wek overlijdt na een slecht uitgevoerde heupoperatie, ontvluchten de andere Weks in 1991 Soedan. Alek vindt asiel in Groot-Brittannië, waar ze zichzelf onderhoudt met naschoolse baantjes en mode studeert. Maar op haar 18e keert ze met meer dan enkel boodschappen van de Londense markt terug: een scout van een modellenbureau biedt haar ter plekke een contract aan. Ondanks kritiek dat ze ’té zwart’ is, siert ze algauw de covers van prestigieuze magazines en loopt ze shows voor Jean Paul Gaultier, Calvin Klein en Dries van Noten. Ze blijft trouw aan haar roots – ze blijft haar hoofd kaalscheren en weigert castings die enkel zwarte modellen vragen – en is zo een voorbeeld voor heel wat Afrikaanse meisjes.

Alek Wek is duidelijk meer dan een mooi snoetje en een gracieus lichaam: ze heeft ondertussen een eigen tassenlijn, speelde een rolletje in de film The Four Feathers, en heeft bovenal een groot hart. Ze steunde initiatieven voor borstkankeronderzoek en tegen huiselijk geweld, zat in de Amerikaanse vluchtelingenraad en werkte mee aan campagnes van AZG. Met Het Afrikaans model wil Wek nu aandacht vragen voor de humanitaire problemen in Soedan. Een topmodel dat haar miljoenengage eens niet door de neus jaagt.

Berlin-Germania Documentaire over Hitlers droom om van Berlijn de stad Germania te maken, een hoofdstad die het Derde Rijk waardig was (20.40 – Arte) l Helse Bruiden Nieuwe reeks van de docusoap waarin enkele New Yorkse koppeltjes worden gevolgd in de aanloop naar hun huwelijk – een periode waarin de bruid zich ontpopt tot een nachtmerrie voor de bruidegom (21.35 – Vitaya) l Scent of a Woman H Martin Brest, VS 1992. Dino Risi’s Profumo di Donna (met Vittorio Gassman) lag aan de basis van deze oervoorspelbare en sentimentele Hollywoodversie waarin een verbitterde en blinde Vietnamkolonel opnieuw vertrouwen in het leven krijgt dankzij zijn contact met een 17-jarige knaap tijdens een weekend in New York. Of hoe relatief de Oscars kunnen zijn, want Pacino won het beeldje (zijn eerste na acht nominaties) voor dit middelmatige stervehikel, terwijl hij vooral zijn showduivels opgepompt ontbindt (21.05 – VijfTV) l Terror in a Texas Town HHH Joseph H. Lewis, VS 1957. Strak zwart-wit gefotografeerde wraakwestern met noir-invloed, meteen het testament van Lewis (Gun Crazy, The Big Combo). Niet uitzonderlijk origineel, maar zoals vaak bij Lewis wordt dat ruim gecompenseerd door een opmerkelijke, zuinig gestileerde stijl en een finesse in de regie. Zie ook vrijdag (22.40 – Arte) l Six Degrees of Separation HH Fred Schepesi, VS 1993. Rapper Will Smith als oplichter die zich voorbij de deur praat van kunstdealer Donald Sutherland en zijn vrouw (een sterke Stockard Channing) door onder meer te beweren dat hij de zoon van Sidney Poitier is. Schepesi en auteur John Guary transponeren met succes de toneelsatire op de Manhattanse upper class (23.50 – VTM).

(B.D.C.)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content