BOURGEON & LACROIX
...

BOURGEON & LACROIX GLéNAT, 76 BLZ., a16,5 Sinds François Bourgeon in de jaren tachtig de bakens van de historische strip verzette met De kinderen van de wind, is elk nieuw boek van hem een evenement. Zeker omdat hij er telkens zijn tijd voor uittrekt: op dit derde deel van De cyclus van Cyann was het zeven jaar wachten. De oorzaak ligt dit keer bij een op de spits gedreven ruzie met zijn uitgever Casterman, die op juridisch getouwtrek en een breuk uitliep. De eerste delen van De cylus van Cyann getuigden van een zeldzame mengeling van doorgedreven research en aandacht voor de menselijkheid van de personages. De reeks is Bourgeons eerste sciencefictionproject. Samen met zijn makker Claude Lacroix ontwierp hij voor De cyclus van Cyann hele werelden, van flora en fauna tot sociale kastes en een eigen versie van kerk en staat. Maar terwijl bij een ander de wonderlijke fauna de overhand zou krijgen, blijven bij Bourgeon de levens en de karakters van zijn heldinnen op de voorgrond. De research dient alleen als een intrigerend decor. Aïeïa van Aldaal is een interludium in De cyclus van Cyann. Nadat Cyann haar jongere zus als heerser over haar planeet Olh heeft aangesteld, gaat ze zelf op zoek naar de roots van haar geliefde, die zich voor haar opofferde. Ze vergist zich echter van planeet, wordt gevangen genomen en vervolgens gekocht door Aïeïa, die in haar vooral een seksspeeltje ziet. Cyann houdt de boot af en ondanks Aïeïa's ruwe bolster raken de twee vrouwen bevriend. Hoewel Bourgeons heldinnen allemaal over hetzelfde perfecte lichaam beschikken, zijn de karakters van de hoofdpersonages heel uiteenlopend. De dialogen illustreren levensecht hoe complex de relatie tussen de vrouwen is. Bourgeon slaagt er ook heel goed in om de ontwikkeling in het karakter van Cyann te laten zien: van een wispelturig verwend nest in De brOn en de sOnde ( De cyclus van Cyann 1) over een bekwaam leider in Zes seizoenen op IlO ( De cyclus van Cyann 2) tot een volwassen, kwetsbare vrouw in Aïeïa van Aldaal. Zijn stilistisch realisme behoort tot de warmste en meest esthetische ter wereld. Gert Meesters Gert Meesters